Het is lang niet overal goed gesteld met de hygiëne in de horeca. Bijna de helft van de Nederlanders zegt om die reden het toiletbezoek in restaurant of kroeg te vermijden. Als we toch naar het toilet moeten, doet ruim 70% alles om de wc-bril niet aan te hoeven raken. Ook de recreatiesector kent het fenomeen van gedeelde toiletten.
Uit een onderzoek van de fabrikant van tissue- en hygiëneproducten, Tork, uitgevoerd door PanelWizard blijken nog veel meer ’toiletgeheimen’:
Overal online
26,7% gaat sms-en, twitteren of e-mailen met de mobiele telefoon, 21,4% belt. In 2008 zat Nederland voornamelijk nog een krantje te lezen op het toilet (35,3%), tegenwoordig vinden Nederlanders het interessanter om tijdens een toiletbezoek online te zijn.
Vrouwen kritischer
We zijn een proper volkje: ruim een kwart van de Nederlanders wast de handen meer dan acht keer per dag. Misschien dat we daarom niet zo happig zijn op het gebruik van openbare toiletten. Met maar liefst 52,6% wacht meer dan de helft van de vrouwen tot ze weer thuis is, hetzelfde geldt voor 29,3% van de mannen.
Onder de maat
Bijna de helft (49,6%) vindt de hygiëne in horecatoiletten onder de maat en het overgrote deel (70,9%) vermijdt er elk contact met de wc-bril. Verder valt het 51,3% van de vrouwen en 32,5% van de mannen op dat er vaak geen toiletpapier is.
Tork wil met dit onderzoek horecagelegenheden bewust maken van het feit dat het anders, schoner en hygiënischer kan.
Meer informatie: www.tork.nl