VVV Nederland is donderdag 1 november uitgeroepen tot winnaar van de NIMA Internal Branding Jaarprijs 2012. Deze prijs wordt jaarlijks door het bekende marketinginstituut toegekend aan die organisatie die het meest succesvol is in het vitaliseren en verankeren van het merk en merkwaarden in de totale organisatie.
Daarmee zijn de merkpositionering inspanningen die VVV Nederland en de VVV-formulenemers samen hebben geleverd om het VVV-merk nieuw elan te geven de marketing- en communicatieprofessionals van het bekendste marketinginstituut van Nederland niet onopgemerkt gebleven. De jury liet zich enthousiast uit over het gegeven dat het merk is ingezet als een ‘hub’ voor alle nieuwe plannen en ontwikkelingen binnen de totale VVV-organisatie. Ook vindt de jury de belofte van het VVV-merk ‘je wordt verrijkt door de couleur locale’ uitstekend gekozen om een brug te slaan tussen de landelijke koepelorganisatie en de lokale en regionale VVV-organisaties in het land.
Erkenning
“Het winnen van deze prijs is een geweldige erkenning voor alle inspanningen die we gezamenlijk hebben geleverd en een enorme opsteker dat we met de VVV merkpositionering de juiste koers hebben ingezet”, aldus een trotse Kees van Wijk, algemeen directeur VVV Nederland. “Met het onderzoek in 2008 van Blauw Research naar de waardering en de bekendheid van het VVV-merk bij consumenten als vertrekpunt hebben we samen met marketing adviesbureau Business Openers en de VVV-formulenemers het merkhuis voor het VVV-merk geformuleerd. Dat is als het ware het GPS voor het werken met het VVV-merk in alle geledingen van de VVV-sector. In het merkhuis staat de merkbelofte van het VVV-merk aan de consument centraal: ‘je wordt verrijkt door de couleur locale.’ Werken vanuit de uitgangspunten van het VVV merkhuis heeft het VVV-merk alleen maar sterker gemaakt”, concludeert Van Wijk. “In 2011 heeft Blauw Research een herhalingsonderzoek uitgevoerd en daaruit blijkt dat onder consumenten VVV het meest bekende merk is op het gebied van toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding in Nederland. De top-of-mind naamsbekendheid steeg naar 28% en de spontane naamsbekendheid naar 43%.”
Jury
De jury van de NIMA Internal Branding Jaarprijs 2012 bestaat uit juryvoorzitter Rik Riezebos (Algemeen Directeur EURIB),Youssef Eddini (Hoofd Marketing & Communicatie NOS), Rupert Parker Brady (Interim Hoofdredacteur MarketingTribune) en Luuk Bos (Manager In- en Externe Communicatie Praxis Doe-Het-Zelf Center)
Overige genomineerden
Autoleasebedrijf Leaseplan en Priva BV, wereldwijd marktleider op het gebied van klimaatbeheersingstechnieken voor onder andere de glastuinbouw, waren ook genomineerd voor deze prijs.
Bron: persbericht VVV Nederland
Eén reactie
Congratulations!! In een paar jaar tijd het stoffige imago van VVV grotendeels afgeschud en meer zelfbewustzijn en trots bij VVV medewerkers ontwikkeld. Lastige opgave voor een complexe, versnipperde en lokaal autonome ‘franchise’ organisatie. Nu doorpakken!