Recreatieondernemers op de Veluwe zien 2015 gematigd positief tegemoet, blijkt uit een peiling van Marketing Veluwe onder 62 ondernemers in de vrijetijdssector op de Veluwe. Ruim twee derde denkt dat zowel het aantal gasten als de omzet gelijk blijft of licht toeneemt.
25% van de ondernemers denkt in 2015 tot 10% meer gasten te ontvangen ten opzichte van vorig jaar. Dit vertaalt zich ook in de verwachting ten aanzien van de bezettingsgraad: ten opzichte van 2014 schat een derde van de ondervraagden dat de gemiddelde bezettingsgraad met maximaal 10% toeneemt. Een iets groter deel verwacht dezelfde bezetting te halen als vorig jaar.
Meer omzet, maar besteding per gast blijft gelijk
De verwachte stijging met betrekking tot het aantal gasten en de omzet gaat gelijk op. Dit laat zien dat de gemiddelde besteding per gast volgens ondernemers niet toeneemt in 2015. Een derde van respondenten verwacht dat in 2015 meer dan 5% van de gasten afkomstig is uit het buitenland. Iets minder dan 1 op de 10 verwacht dat zijn gasten voor meer dan 25% bestaan uit internationale bezoekers.
Omzetkanalen
Er is tevens onderzoek gedaan naar de kanalen waarmee ondernemers hun boekingen en reserveringen binnen krijgen en voor welk percentage elk kanaal bijdraagt aan de omzet in 2015. Hieruit blijkt dat de eigen website met 25% bijdrage aan de omzet het belangrijkste kanaal is. Gevolgd door verkopen/reserveringen aan de balie (13%) en de telefoon (11%). Tussenpersonen zijn goed voor 10% van de omzet. Bij tussenpersonen valt te denken aan websites en apps van derden waar boekingen of reserveringen kunnen worden gemaakt, maar ook reisagenten vallen in deze categorie. Daarnaast geven ondernemers aan omzet te halen uit advertenties in dagbladen en magazines. Een respondent noemt ook social media als kanaal waaruit omzet wordt gehaald.
Het volledige rapport is te vinden op www.marketingveluwe.nl/verwachtingen2015