In maart heeft de Rabobank haar vooruitzichten voor diverse deelbranches uit recreatie en toerisme weer bijgewerkt in de ‘Cijfers en Trends’-publicatie. Voor de langere termijn wordt toerisme gezien als een groeimarkt; maar het aanbod loopt daar al behoorlijk op vooruit. Voor 2014 wordt een kleine groei in de omzet verwacht van 1% voor de totale horeca en recreatie. Die groei komt vooral door prijsstijgingen; er wordt op een volumedaling van 0,2% gerekend.
Naast een algemene trend voor de horeca- en recreatiesector wordt ook per deelsector de situatie bekeken:
Vakantieparken
Verwachting voor 2014 is dat de vraag gelijk zal blijven (0% volumemutatie) in vergelijking met 2013. Dit is positief nieuws na een bijzonder moeizaam 2013 (1,3% volumedaling). Ondanks het voorzichtige economisch herstel zal de consument ook in 2014 kritisch blijven ten aanzien van uitgaven. Men boekt daardoor vakanties steeds later en stuurt gericht op kortingsacties. Het aanbod van logiesaccommodaties neemt ondertussen nog steeds toe.
Prognose voor de langere termijn blijft gematigd positief voor bungalowparken. Nederland blijft namelijk een populair vakantieland voor Nederlanders zelf én voor buitenlandse toeristen. Meer over vakantieparken
Jachthavens
Voor 2014 verwacht de Rabobank een stagnatie van de vraag, met 0 tot 2% volumedaling vergeleken met 2013. Na een aantal redelijk stabiele jaren in de jachthavensector komt de bezetting onder druk te staan en de wachtlijsten worden kleiner of verdwijnen. De watersporter veroudert met als gevolg dat er een groeiend aantal booteigenaren stopt met hun hobby en er geen nieuwe booteigenaren voor in de plaats komen.
Voor de langere termijn is de prognose neutraal. Een lange adem is nodig en men dient continu te blijven investeren in extra voorzieningen, gemak en luxe. De consument wordt veeleisender. De jachthavens ontwikkelen zich van een parkeerplaats voor de boot naar een recreatieplaats voor de bootbezitter. Meer over jachthavens
Golfbanen
De golfbranche zit middenin een fundamenteel veranderingsproces, wat in 2014 naar verwachting zal leiden tot een daling van het volume met 1 tot 2% vergeleken met 2013. Het aantal golfers stabiliseert sinds 2012 en hun wensen zijn nadrukkelijk veranderd.
De prognose voor langere termijn is neutraal, en verwacht wordt dat het aantal golfbanen zal stabiliseren.
Meer over golfbanen
Wellness en sauna
Voor 2014 verwacht de Rabobank een volumedaling tussen de 0 en 1%, vergeleken met 2013. Wellness kent nog steeds een groeiende populariteit, echter de consument is momenteel kritisch ten aanzien van uitgaven aan luxe producten. De consument gaat daarom minder vaak naar de wellness en besteedt daarbij ook minder aan beauty en horeca. In twee jaar tijd is het bedrag dat men gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20% gedaald. Vanwege het sterk toegenomen aanbod is er een ruime keuze en wordt er op prijs gevochten om de gunst van de consument.
Prognose voor de langere termijn is neutraal, aangezien wellness nog steeds een groeiende populariteit kent.
Meer over Sauna en wellness
Fitness
De Nederlandse fitnessmarkt is een verdringingsmarkt geworden, waarbij het volume in 2014 met 1 tot 2% zal dalen vergeleken met 2013. De branche wordt geraakt door een aantal maatschappelijke veranderingen. Zo hecht de consument minder aan bezit en is daarom minder genegen om een langlopend lidmaatschap aan te gaan.
Voor de langere termijn is de prognose neutraal. Fitness blijft namelijk populair in Nederland, waardoor er nog steeds kansen zijn in deze nog relatief jonge branche.
Meer over fitness
Rabobank Cijfers en trends
In de publicatie Cijfers en Trends geeft de Rabobank haar visie op de stand van zaken in de markt. Naast de bevengenoemde recreatieve deelsectoren, zijn er ook analyses van hotels, restaurants, cafetaria’s, en cafe’s. Op de website van de Rabobank staan nog meer achtergrondgegevens per deelsector uitgewerkt w.o.: de trends, kansen en bedreigingen, vraag en aanbod en omzet.
Meer informatie: Rabobank Cijfers en trends – horeca en recreatie