Volop aandacht voor ‘het nieuwe kamperen’ in Recreatief Totaal

De juli-editie van vakblad Recreatief Totaal opent met het artikel ‘Kamperen moet weer sexy worden’.  Het is één van de artikelen die ingaat op ontwikkelingen in de campingsector, die op dit moment zwaar onder druk staat. Zo wordt er o.a. achter de schermen gekeken bij een Zweeds 6 sterren campingresort; de professionalisering van plattelandsrecreatie kom aan bod in een artikel over BijTeun, en inspelen op een specifieke doelgroep; vissers.

klik voor de online versie
klik voor de online versie

In deze editie van vakblad Recreatief Totaal komt o.a. aan bod:

Sexy kamperen
De oproep ‘Kamperen moet weer sexy worden’ is afkomstig van Alex Wassink, van camping De Papillon. Hij ziet dat samenwerken de enige weg is om aan het imago van kamperen in Nederland te werken. De meeste campings hebben inmiddels een bijzonder luxe en comfortabel aanbod, maar dat is nog lang niet bij iedereen duidelijk. Wassink pleit dan ook voor een gezamenlijke imagocampagne waaraan alle kampeerbedrijven een steentje bijdragen.

Camping Gustavsik in Zweden
Center Parcs was ooit het voorbeeld voor deze camping. Inmiddels hebben de ondernemers een eigen koers uitgestippeld om met een camping een 6 sterren resort te realiseren. Zij zien de kampeermarkt nog steeds als groeimarkt; maar dan moet je daar wel een andere invulling aan geven. Bij Gustavsik wordt er o.a. een compleet Family Entertainment Center aan het concept toegevoegd.

Verdienen aan Shop in shop formules
In de retail worden franchiseconcepten steeds vaker in elkaar gevlochten. De recreatiesector heeft wat op dat gebied nog een inhaalslag te maken. Vooral voor horecaconcepten liggen er prima kansen. Bedrijven als LaPlace zijn er al volop mee bezig.

Professionalisering plattelandsrecreatie
Op het platform Bijteun.nl komt al het aanbod van plattelandsrecreatie bij elkaar. Waar voorheen het ‘kamperen bij de boer’ nog werd afgedaan als ‘leuke bijverdienste’, wordt plattelandsrecreatie als totaalconcept steeds professioneler. Nog een voordeel van bijteun.nl; Er wordt niet gedacht in sectoren, maar op de website komt een totaalaanbod samen; van campings, galleries, proeverijen, theehuizen en activiteiten. Dat sluit goed aan bij de totaalbeleving die de gast zoekt.

Nichemarkten in kamperen
RCN De Schotsman richt zich met een camperpark alleen op de camperaars
Vissen op of rond de camping. (Alan Rogers bracht een doelgroepgids uit)

Naast kamperen komen er nog meer onderwerpen aan bod:

  • Multifunctionele accommodatie De Scheg in Deventer
  • Aansprakelijkheid op speelterreinen (Door Hekkelman advocaten)
  • Evenementen 0.5; niet nog moderner, maar juist weer terug naar de basis. (Veluwe buitensport)
  • Verslag van de 2-daagse studiereis dagrecreatie. (zie ook artikel op deze website)
  • Voordeelkaarten. ‘Het leukste dagje uit’ maakt gebruik van techniek van de OV Chipkaart
  • Internet op je recreatiebedrijf. Overal WiFi? Of toch een andere oplossing? (door Seijsener)
  • En verder diverse kleine nieuwtjes, noviteiten en actualiteiten

Bekijk Recreatief Totaal online

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *