Vlaanderen wil culinaire topbestemming worden

Vlaanderen tegen 2020 op de wereldkaart zetten als culinaire topbestemming. Dat is de ambitie van het toeristisch marketingplan voor de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur dat Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois, Toerisme Vlaanderen, de provinciale en stedelijke toeristische organisaties en Horeca Vlaanderen vanmorgen hebben voorgesteld. Het plan focust op drie krachtige thema’s die Vlaanderen internationaal op de kaart moeten zetten: lekker eten, bier en chocolade.

chocola als toeristische attractie
chocola als toeristische attractie

Wie Vlaanderen bezoekt moet vooral onthouden dat je er lekker kan eten, dat de beste bieren van de wereld er worden gebrouwen en geschonken en dat het dé regio van de chocolade is. Om deze ambitie waar te maken wordt de komende jaren volop geïnvesteerd in ontwikkeling en promotie.

“Bier en chocolade mogen dan misschien wel clichés zijn, maar we zouden gek zijn om ze niet uit te spelen,” zegt Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. “Onze reputatie rond bier en chocolade zal de komende jaren nog verder versterkt worden door ook de beleving voor de toerist interessanter te maken. Daarnaast gaan we hard werken aan onze reputatie van regio waar men overal lekker kan eten. Vraag over enkele jaren aan een Amerikaan waarom hij naar Vlaanderen komt en hij moet spontaan ons lekker eten, bier en chocolade vernoemen.”

Vandaag werden de concrete acties binnen het actieplan voor de promotie van de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur voorgesteld aan de publieke en private sector. Onder meer door culinaire evenementen te ondersteunen in binnen- en buitenland, maar ook door campagnes zoals ‘Jong Keukengeweld’ en ‘Ambassadeurs van Vlaanderen Lekker Land’ wil Vlaanderen zijn culinaire troeven in de etalage zetten.

Het toeristisch marketingplan is het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen, de vijf provinciale toeristische organisaties, de lokale en stedelijke toeristische diensten en private partners zoals Horeca Vlaanderen. Brouwers, chocolatiers en chefs gaven mee input.

Peter De Wilde, administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, reikt de hand naar alle betrokken partners. “Dit nieuwe actieplan is nog maar een begin, het veld ligt nog open voor de inbreng van onze partners. Binnen Toerisme Vlaanderen staat een team klaar om te luisteren naar de initiatieven van andere vakantiemakers en er mee aan de slag te gaan.”

Bron: persbericht Vlaams minister van toerisme, Geert Bourgeois

Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *