Vlaanderen gaat zich profileren met de Vlaamse eet- en drinkcultuur. Het driejarenplan voor promotie werd uitgewerkt om de culinaire beleving duidelijker uit te spelen als een toeristische troef van Vlaanderen. Het initiatief is gedragen door de toeristische sector en de horeca. Dit plan omvat ideeën, concrete acties en initiatieven om de Vlaamse eet- en drinkcultuur in binnen – en buitenland beter te promoten.
Toerisme en horeca
Met dit initiatief geeft de vzw Vlaanderen Lekker Land de aanzet om bestaande en nieuwe concepten voor de toeristische promotie van onze Vlaamse eetcultuur te versterken en op elkaar af te stemmen. Meteen hebben de toeristische en de horeca sector een centraal aanspreekpunt om alle relevante acties te inventariseren en waar nodig te ondersteunen of nieuwe producten te ontwikkelen. Vlaanderen Lekker Land steunt hiervoor op de medewerking van Toerisme Vlaanderen, de Provinciale Toeristische Organisaties en de federatie Ho.Re.Ca. Vlaanderen.
Culinaire bestemming
De Vlaamse overheid investeert samen met de privé- en publieke sector flink wat middelen in de promotie van de Vlaamse gastronomie in binnen- en buitenland. Met het actieplan wil ik deze inspanningen duidelijker maken voor de betrokken sectoren en meer samenhang geven. We streven naar een optimale samenwerking tussen de verschillende spelers op het terrein om het rendement te verhogen. Als we de krachten bundelen kunnen we tegen 2013 van Vlaanderen een favoriete culinaire bestemming maken.
De voornaamste uitdaging is het imago van Vlaanderen, zijn regio’s en steden, te versterken als toeristische bestemming door ‘tafelen’ prominenter aan bod te laten komen in toeristische producten en communicatie voor binnen – en buitenland.
Culinaire troeven
Het actieplan is opgebouwd rond drie krachtlijnen. Uit de veelheid van Vlaamse culinaire troeven zijn daarvoor de sterkste en de toeristisch meest relevante geselecteerd. Vlaanderen Lekker Land, Toerisme Vlaanderen, de Provinciale Toeristische Organisaties en de federatie Ho.Re.Ca. Vlaanderen zullen rond die krachtlijnen de komende drie jaar op diverse manieren (samenwerking, ondersteuning, communicatie, productontwikkeling, vorming, … ) acties uitwerken.
Bourgondiërs
De krachtlijn “lekker eten” staat voor onze Vlaamse keuken met haar streekproducten en streekgerechten. In het buitenland gaat de aandacht vooral naar de speciaalbieren en onze creativiteit met chocolade. Bier en chocolade spelen de hoofdrol in het klassieke beeld over onze Vlaamse culinaire identiteit. We spelen deze producten internationaal uit door ze te gebruiken als teaser en vertrekpunt voor een breder toeristisch verhaal.
De krachtlijn “excellente chefs” promoot Vlaamse chefs die open staan voor innovatie en kwaliteit. Het accent ligt voornamelijk op de jonge generatie (horeca)ondernemers. We promoten Vlaanderen hiermee als een regio die bruist van vakmanschap, gedreven door een jonge, getalenteerde generatie.
Met de krachtlijn “het goede leven” tonen we dat lekker eten een onderdeel is van onze Vlaamse levensstijl. Gezellig eten is voor een Vlaming een sociaal gebeuren: met familie, met vrienden, met collega’s. En het moet lekker zijn. Tafelplezier is ons hoogste goed. Niet voor niets worden wij Bourgondiërs genoemd.
Een toerist die een positieve, authentieke, culinaire ervaring heeft opgedaan in een restaurant of een brasserie of café, komt graag terug naar Vlaanderen. Die toerist kan als ambassadeur optreden in eigen land. Hij heeft een extra reden om zelf terug te komen en geeft haar/zijn kennissen een reden om voor de eerste keer te komen.
meer informatie: www.vlaanderenlekkerland.be