Vier megatrends die ons koopgedrag beïnvloeden

Professor Cor Molenaar, deskundige op het gebied van ‘Het Nieuwe winkelen’ beschrijft vier megatrends die ten grondslag liggen aan veranderend, zoek-, boek-, en koopgedrag.

In 2010 zijn er enkele opvallende ontwikkelingen geweest, die in 2011 een vervolg zullen krijgen. Organisaties, maar ook wij mensen zullen ons gedrag gaan aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden. Dit zal tot veel veranderingen leiden op veel terreinen, zoals communicatie, besluitvorming en natuurlijk marketing en het koopgedrag. Om de gevolgen goed te kunnen duiden en de consequenties in te kunnen schatten is het nuttig om te kijken naar een viertal megatrends, of eigenlijk basistrends.

Transparantie
We willen alles weten, overal een mening over hebben en een mening over kunnen geven. Op basis van deze informatie willen we ook zelf kunnen beslissen. Wat Napster in 1999 teweeg heeft gebracht voor de muziekindustrie (gratis downloaden muziek) heeft Wikileak teweeg gebracht voor transparantie en  discretie van overheden! (zie International Herald Tribune 29 december 2010). Ook in Nederland wordt opeens duidelijk wat er achter de schermen van de politiek gebeurt. Dit is nog maar het begin!

Groepsvorming/communities
Ondanks de individualisering van ons gedrag, de individualisering in de maatschappij en het verdwijnen van natuurlijke bindingsmechanismen, zoals sociale klasse, geboorte/woonplaats, werkgever of gezin voelen we toch een noodzaak ergens blij te horen. Groepsidentificatie wordt steeds belangrijker voor een gevoel van binding, cohesie

Connectivity (nooit meer verloren en alleen)
Niet langer ben je een eenzame ziel, altijd ben je bereikbaar. Iedereen kan contact met je zoeken maar iedereen weet ook waar je bent. “Location detecting” via een smartphone, een tablet en verbonden met Twitter, Facebook of welke community dan ook. Je bent onderdeel van deze transparante wereld.

Interactie
Sociale wezens willen communiceren als het kan me gelijkgestemden. Ze willen vertellen (zenden) en ze willen betrokken zijn. Mensen willen toetsen of ze het goed doen en waar ze staan. Er is een sterke behoefte aan exhibitionisme. Kijk ik ben en ik besta.

Nog meer achtergronden staan vermeld op de website: www.cormolenaar.nl (klik op paper: Megatrends 2011)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *