Belangenorganisaties ANWB, Fietsersbond, KNHS, Fietsplatform, Wandelnet en NOC*NSF hebben in een brief de Tweede Kamer verzocht om op korte termijn met een oplossing te komen voor het verdwijnen van 100 onbewaakte spoorwegovergangen. ProRail wil de overwegen sluiten omdat ze onveilig zijn. Daarmee worden vaak belangrijke verbindingen voor wandelaars, fietsers en ruiters afgesloten. Met als gevolg: een doodlopend pad, afgesloten recreatieve routes en een fikse omweg.
Recreatief belang
Ruim 6,6 miljoen Nederlanders wandelen regelmatig, er zijn zo’n 8,5 miljoen recreatieve fietsers en 450.000 paardensporters. “Wij pleiten voor toegankelijke ruimte voor actieve buitensporters en daarin hebben spoorwegovergangen ook een rol. Helaas zien we in toenemende mate verhokking ontstaan”, aldus Liesbeth Bronkhorst (KNHS), projectleider van het Actieplan Buitensport.
Verbeterprogramma Overwegen
De belangenorganisaties vragen de Tweede Kamer om een oplossing die én zorgt voor veiligheid én zorgt voor de noodzakelijke verbinding. Het is belangrijk dat er budget beschikbaar wordt gesteld voor het veiliger maken van deze overwegen. Er is al een Verbeterprogramma Overwegen; daar zouden ook de onbeveiligde overwegen onderdeel van moeten zijn.
Gebrek aan creatieve oplossingen en geld
Het afsluiten van spoorwegovergangen is al jarenlang een thema. Een landelijke stuurgroep adviseert ProRail over het recreatief belang van overwegen. “Helaas gebeurt het steeds vaker dat ProRail ons advies niet over neemt, omdat er geen ruimte is voor creatieve oplossingen en ProRail er blijkbaar geen geld voor heeft”, stelt Ankie van Dijk (Wandelnet) namens de stuurgroep. Recente voorbeelden van onbewaakte overwegen die op de nominatie staan om te verdwijnen zijn te vinden in onder andere Heemstede, Winterswijk en Deurningen.
Bron: persbericht namens Wandelnet, Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond, KNHS (paarden) en NOC*NSF (sport)