Veranderende consument centraal op congres vrijetijdseconomie Overijssel

Van AirBnB, Uber, couchsurfing, BlaBlaCar tot Picnic. De wereld verandert snel en zo ook het consumentengedrag. Niet in de laatste plaats voor ondernemers en organisaties die belang hebben bij een florerende vrijetijdseconomie. Reden voor de samenwerkende partners in ‘Gastvrij Overijssel’ om het jaarlijks terugkerende Toerisme- en Vrijetijdscongres in het teken te laten staan van de veranderende consument. Maandagmiddag 2 november is het zover. Dan treffen 250 vakgenoten elkaar in Hengelo voor een inspirerend programma onder de titel: “Geen zorgen over de consument van morgen?!”

watersport overijsselDe aftrap wordt verricht door gastspreker Guy van Liemt, verbonden aan de Erasmus Universiteit als directeur van een kennis- en onderzoekscentrum over geluk in een economische context. Vragen die hij in zijn betoog aan de orde stelt: Wat ‘beweegt’ de consument van morgen? Hoe speel je hier als ondernemer op in? Volg je de laatste trends en hypes? Of… Kijk je ook naar de ‘purpose & happiness’ van de consument? Dagvoorzitter Andre van der Zee zal vervolgens met gedeputeerde Eddy van Hijum terug- en vooruitblikken op de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Overijssel en de rol van de provincie daarin. Aansluitend lanceert de gedeputeerde het nieuwste E-magazine ‘Samen Sterker in Gastvrij Overijssel’. Dit keer met feiten, cijfers en wetenswaardigheden over het thema watersport en recreatie in Overijssel.

Inspiratie en innovatie
De middag krijgt een vervolg in een zestal inspiratiesessies:

  • Richard Sueters van Saxion Hospitality Business School en John de Vlieger van Lovetofund delen hun expertise over het belang van onderscheidend vermogen, het leveren van toegevoegde waarde, innovatiecapaciteit, waardecreatie en nieuwe financieringsmogelijkheden als crowdfunding. Hans-Peter Benschop van het Trendbureau Overijssel en Bert van der Maat, mede-eigenaar van stacaravandelen.nl, komen met inzichten en voorbeelden van actuele trends en ontwikkelingen zoals de deeleconomie.
  • Carlijn Postma, eigenaar van The Post, bureau voor content marketing, gaat in haar presentatie op zoek naar nieuwe creatieve manieren om gasten tot online ambassadeurs te maken. Bas Jansen van Saxion Hospitality Business School verzorgt een workshop over slimme innovatie in toerisme met Service Design Thinking. Dit is een werkwijze die zich richt op het verbeteren van de algemene beleving en het verhogen van de waarde van een dienst voor de gast.
  • Annemiek Riefel van MarketingOost en Thijs de Groot van NBTC Holland Marketing belichten het toenemend belang van het inkomend toerisme. Welke nieuwe markten zien we opkomen? Hoe kunnen we deze nieuwe markten bedienen? Een parallelsessie met feiten, cijfers en vooral veel praktische tips.
  • En tenslotte verzorgen marketingcoach Nick Nijhuis van Nicklink en Elly Polman van Gasthuis Pension Via Quidam een sessie met concrete tips over hoe meer rendement te halen is uit onder andere fiets-, wandel-, vaar- en ruiterroutes in de omgeving.

Innovatiemarkt
Natuurlijk is er ook uitgebreid gelegenheid tot netwerken en kennis te nemen van tien bijzondere initiatieven die zich ter inspiratie als standwerkers op de innovatiemarkt aan de congresbezoeker presenteren. Zo is Abellife aanwezig met bakfiets en digitale FeelFoodroutes en het Fablab van Saxio, dat actief is op het gebied van 3D-technologie. 100% FAT komt met de VirtuScope, een apparaat dat door extra lagen aan de realiteit toe te voegen het verleden tot leven brengt of de toekomst op een fascinerende manier verbeeldt. Kartent toont een revolutionaire kartonnen tent. Orangebob presenteert de Ibeacon, een sensor waarmee je informatie, verwijzingen, kortingen al fietsend langs routes kunt krijgen. Kortom, een markt om inspiratie en informatie op te doen over nieuwe ontwikkelingen die ook zo hun toepassing (kunnen) hebben in de vrijetijdssector.

Meer informatie: www.tvco.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *