Veluws Bureau voor Toerisme failliet

“Een tekort aan budget en te weinig tijd om de koers te verleggen naar een marktgerichte organisatie.” Dat wordt opgegeven als de belangrijkste reden om per 28 juli het faillissement aan te vragen voor het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT). In het persbericht wordt het faillissement ook al vooruit gekeken: “…er ontstaan nieuwe kansen voor de toeristische industrie zich te bundelen en de rol en uitvoering van succesvolle regiomarketing op zich te nemen.”

nunspeetBij het VBT werken nu nog 30 mensen. De VVV kantoren in Voorst/Twello, Nunspeet, Epe en Ede vallen direct onder het VBT. Interim directeur Roeland ten Napel: “Wat er op termijn met die kantoren gaat gebeuren is nog onzeker. Dat moeten we overleggen met de curator en de betrokken gemeenten.”

Toerist gaat weinig merken
In de periode die nu aanbreekt blijven de werkzaamheden van het gastheerschap van de Veluwe gehandhaafd. Daarmee hoeft de toerist geen ‘last’ te ondervinden van het voorgenomen besluit. VVV agentschappen behouden de mogelijkheid geopend te blijven en in staat de huidige dienstverlening voort te zetten. Alles wordt in het werk gesteld om de website www.develuwe.nl in de lucht te houden en de recreatiekrant gedurende de zomerperiode te verspreiden. Deze zomer wordt door directie en Raad van Toezicht onderzocht hoe aan het marketingbeleid van het gebied De Veluwe invulling kan worden gegeven.

Gemeenten denken te beperkt
Interim directeur Ten Napel ziet het faillissement als onafwendbaar: “We zijn niet in staat gebleken om het VBT snel genoeg om te vormen naar een lean en mean marketingorganisatie. De Gemeenten en bedrijfsleven gaan snel onderzoeken welke contouren de nieuwe promotionele organisatie het beste passen. In een nieuwe situatie moeten we er naar toe dat gastheerschap vooral weer lokaal wordt georganiseerd; terwijl een goede marketingondersteuning tegenwoordig cruciaal is.”
Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal en lid van de raad van toezicht van het VBT is nog wat directer in zijn conclusie: “We hebben, met negen Landal-parken op de Veluwe, een groot belang bij goede promotie van de Veluwe. Veluwepromotie moet dus gewoon blijven bestaan. We hebben de afgelopen periode teveel gemerkt dat gemeenten te weinig over hun grenzen durven te kijken en budgetten ter beschikking willen stellen. Ze houden zich vooral bezig met hun eigen grondgebied. Wat wij zien op onze parken is dat toeristen kiezen voor ‘De Veluwe’ als bestemming. Ze verblijven in de ene gemeente, maar doen hun boodschappen en hun uitstapjes weer op andere locaties. Wat er nodig is is een bundeling van krachten. Wij pleiten al langer voor een sterke Gelderse backoffice, die de marketing professioneel ondersteunt en waarin de regio’s zich als merk kunnen profileren. In Drenthe en Zeeland zien we voorbeelden van regiopromotie die wel goed functioneren.”

Consequenties voor Gelderse samenwerking
De Veluwe is één van de vier partners in het promotionele samenwerkingsverband Gelderse Streken. Ten Napel daar over: “Gelderse Streken loopt geen gevaar.” Regiomarketing Gelderland, een samenwerking van het VBT met Regionaal bureau voor toerisme Arnhem Nijmegen is in juni al stopgezet.

VVV kantoren
VVV Nederland, waarbij het VBT is aangesloten als VVV-formulenemer laat weten: “De VVV-licentie verliep voor alle vestigingen en agentschappen via het VBT. Wij spannen ons er voor in om de VVV-dienstverlening te continueren en stellen daarvoor flexibele licenties ter beschikking. We hebben er vertrouwen in dat de dienstverlening op die manier gecontinueerd kan worden.”

Zie ook ons artikel over de analyse van het imago van het VBT door onderzoeksbureau ZKA

meer informatie: www.develuwe.biz

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *