Veluwe, Amsterdam en Limburg sterkste merken

De Veluwe is onder de Nederlandse bevolking de meest gewaardeerde streek. Amsterdam blijft de favoriete Nederlandse stad en Limburg is onder de provincies het sterkste merk. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 11000 Nederlanders. De uitkomsten van dit onderzoek zullen, net als in 2011, worden gepresenteerd op het Nationaal Congres Citymarketing (NCC13) op maandag 17 juni a.s. in Rotterdam.

 

Uitkijktoren over de Veluwe bij station Nunspeet
Uitkijktoren over de Veluwe bij station Nunspeet

Landelijke gebieden scoren goed
De Veluwe heeft deze ijzersterke positie te danken aan de vele mogelijkheden om er van de natuur te kunnen genieten. Van de ruim 500 onderzochte streken heeft de Veluwe het meest te bieden voor dagtoeristen die willen fietsen of wandelen. Ook Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied zijn bijzonder populair. ‘Ondanks dat winkelen de favoriete hobby van de gemiddelde Nederlander is, blijft de natuur toch het meest trekken als men met familie, vrienden of partner wil ontspannen. Ook stadsinwoners hebben de natuur nodig om tot rust te komen’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Amsterdam is het sterkste stedenmerk, Westland de zwakste gemeente
Net als bij de vorige meting in 2011 blijft Amsterdam de sterkste merknaam onder de Nederlandse steden. Maastricht en Utrecht staan op de tweede en derde positie. Amsterdam is vooral zo populair door het gevarieerde aanbod van winkels, horeca en cultuur. De combinatie van een historische binnenstad met veel dynamiek zorgt ervoor dat de stad bij vrijwel alle Nederlanders favoriet is.
Westland heeft van de 30 grootste gemeenten de zwakste reputatie onder de Nederlandse bevolking. ‘Net als Zaanstad en Haarlemmermeer is Westland een gemeentenaam die weinig associaties oproept. De korte historie speelt ook een rol bij het zwakke imago van de gemeente Westland.’

Zeeuwen voelen de sterkste band met hun provincie en Groningers met hun stad
Onder de eigen inwoners is Zeeland de provincie met de meeste merkkracht. Zeeuwen voelen zich zo sterk verbonden met hun provincie vanwege de prettige sfeer, de rijke natuur en de historische gebouwen. Ook Friezen en Groningers zijn erg trots op de provincie waarin zij wonen.
Onder de inwoners van Flevoland is de band met de eigen provincie het zwakst. Zuid-Hollanders voelen ook weinig bij hun provincie. Van alle Nederlandse stadsinwoners zijn Groningers het meest trots op hun woonplaats. Groningers zijn niet alleen blij met het horeca- en winkelaanbod, maar vinden ook het niveau van de opleidingen en de sportfaciliteiten zeer aantrekkelijk. Inwoners van Almere zijn het minst blij met hun woonplaats.

Ranglijst van steden, provincies en streken met de sterkste reputatie in 2013 (+ positie in
2011)

Top-10 steden in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Amsterdam
2. (2) Maastricht
3. (3) Utrecht
4. (6) Rotterdam
5. (4) Den Haag
6. (5) ‘s-Hertogenbosch
7. (7) Groningen
8. (11) Breda
9. (10) Nijmegen
10. (8) Arnhem

Top-10 provincies in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Limburg
2. (2) Noord-Brabant
3. (4) Gelderland
4. (3) Noord-Holland
5. (5) Zuid-Holland
6. (6) Utrecht
7. (8) Drenthe
8. (7) Zeeland
9. (10) Overijssel
10. (9) Friesland

Top-10 streken in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Veluwe
2. (2) Zuid-Limburg
3. (3) Texel
4. (5) Waddenzeegebied
5. (4) Randstad
6. (10) Twente
7. (6) Terschelling
8. (9) Achterhoek
9. (7) Betuwe
10. (8) Biesbosch

Onderzoek onder 11000 respondenten
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is in samenwerking met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn 11000 respondenten ondervraagd. Met het onderzoek zijn de merkkracht en het imago gemeten van de 30 grootste gemeenten (G30), alle provincies en alle streken. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.

Bron: http://hendrikbeerda.nl
(met dank aan Veluws Bureau voor Toerisme)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *