Van merk naar mens: citymarketing congres zet brede welvaart en bezoekersbeleving centraal

Dat Citymarketing (veel) meer is dan het aantrekken van publiek, werd wel duidelijk op het Nationaal Congres Citymarketing. Natuurlijk speelt de bezoekerseconomie nog altijd een belangrijke rol. Maar deze wordt steeds nadrukkelijker verbonden met andere maatschappelijke thema’s en het welbevinden van de bewoners van een stad of regio.

De bezoekerseconomie kwam indirect aan bod in de presentatie over de Excelsior Foundation en in de sessie over de merkalliantie Rotterdam, waar toeristische elementen zoals de Rotterdam City Card en de Marathon worden genoemd als instrumenten om stad en merk te versterken. Ook bij de stadstours in de middag draait het om stedelijke innovatie en storytelling – aspecten die nauw verbonden zijn met de beleving van bezoekers en daarmee bijdragen aan de bezoekerseconomie.

Het congres begon met een warm welkom van Ruurt van der Wel en Carlijn Leenders – niet alleen bevlogen moderators, maar ook vertegenwoordigers van Netwerk Citymarketing Nederland. Zij begeleidden de dag op een ongedwongen, verbindende manier en benadrukten het belang van samenwerking en het delen van verhalen in ons vakgebied.

Wake-up call: spoken word van Elten Kiene

Elten Kiene zorgde voor een krachtige opening met zijn spoken word-performance. Zijn boodschap? Brede welvaart is geen extraatje, maar een noodzakelijkheid. Hij riep op tot empathie, actie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Keynote: De Gelukkige Stad – Otto Raspe

Hoofdeconoom Otto Raspe (Rabobank / Tilburg University) hield een indringend betoog over het belang van brede welvaart in steden. Niet economische groei, maar welzijn, veiligheid, verbondenheid en duurzaamheid moeten centraal staan in citymarketing. Hij presenteerde acht drijfveren voor regionale groei en pleitte voor een integrale aanpak waarin het geluk van álle inwoners het uitgangspunt is.

Excelsior Foundation: voetbal als sociale motor

Daan Bovenberg en Frank Vijg lieten zien hoe voetbalclub Excelsior veel méér is dan sport alleen. Met projecten voor jongeren, kwetsbare doelgroepen en de inzet van hulphonden maken ze een concrete maatschappelijke impact. Hun credo: “Onze ambities zijn groot, maar nooit groter dan ons fatsoen.”

Ontwerpkracht bij maatschappelijke vraagstukken

Tabor Goudswaard (Dutch Design Foundation) presenteerde de rol van ontwerpers bij het oplossen van zogeheten “wicked problems”. Zijn social design-aanpak, gebaseerd op vijf stappen van agenderen tot verankeren, gaf deelnemers een fris perspectief op verandering en eigenaarschap binnen stedelijke ontwikkeling.

Merkalliantie Rotterdam: meer dan een slogan

Alma Musinovic, Larissa Verbaas en Félice van Acker-Blommers namen het publiek mee in de succesvolle aanpak van Rotterdam. Make It Happen. Deze merkalliantie bestaat uit 42 partners en benadrukt dat inwoners zelf de ambassadeurs zijn. Inspirerende voorbeelden, zoals de Rotterdam City Card en de marathon, toonden hoe gedeelde waarden leiden tot sterk merkbeleid.

Wrap-up: verhalen die blijven hangen

Elten Kiene sloot de ochtend af met een nieuwe spoken word-performance waarin hij alle thema’s van de dag samenbracht: trots, verbinding, en de kracht van verhalen. Geen samenvatting, maar een oproep tot actie.

winnaars Citymarketing Awards

Zie ook: Winnaars Nationale City- en Regiomarketing Awards 2025 bekend – Pretwerk

Meer informatie: www.netwerkcitymarketing.nl

Met dank aan (redacteur van dit artikel): Chris van Vleuten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *