Vacansoleil werkt samen met Maeva aan een herlancering van het merk

Het merk Vacansoleil is terug op de markt, maar wel op een andere manier als vóór het faillissement. Maeva, het nieuwe moederbedrijf van Vacansoleil, herlanceert het bedrijf nu als boekingsplatform. “Om kwalitatief goede campings te helpen aan nieuwe klanten.”, legt Nicolas Beaurain, CEO van Maeva, aan ons uit in de stand op de Vakantiebeurs in Utrecht.

Vacansoleil is terug – en zichtbaar op de Vakantiebeurs

Na het faillissement van Vacansoleil in 2023 is er heel wat gebeurt. Maeva nam destijds de merknaam en de website over. De European Camping Group kocht de fysieke onderdelen van het bedrijf waaronder de glampingtenten gelegen op mooie campings.

Vacansoleil is terug als boekingsplatform

Nicolas Beaurain

Maeva is onderdeel van de Pierre & Vacances-Center Parcs Group (PVCP) en volgens CEO Beaurain is Maeva van origine vooral erg sterk in de technologiekant van de bedrijfsvoering: “Die kennis gaan we ook inzetten om het platform van Vacansoleil tot een succes te maken. Het eerste jaar hebben we vooral gebruikt om het vertrouwen opnieuw op te bouwen. ‘Vacansoleil’ geniet nog altijd veel positieve naamsbekendheid in de vakantiemarkt en de merkwaarde is daardoor nog altijd bijzonder groot. De website is inmiddels gevuld met kwalitatief goede accommodaties op locaties met een meerwaarde op het recreatiebedrijf of in de omgeving. Afgelopen periode zijn we ook weer begonnen om he tmerk weer wat zichtbaarder te maken door o.a. het TV-format Campingtijd te sponsoren.”

Er zijn we een aantal zaken structureel anders geregeld als bij het oude Vacansoleil-format. De gasten komen niet meer terecht op een Vacansoleil-gedeelte van een camping. Dat onderdeel wordt niet meer voortgezet. Beaurain legt uit: “Wij voeren geen managementactiviteiten uit op de campinglocatie. Dat laten we over aan de geselecteerde partners. Vacansoleil wordt vooral een label voor kwaliteit en geselecteerde locaties. Vacansoleil-vakanties werden in het verleden voor meer dan 50% geboekt door Nederlanders. Het hoofdkantoor blijft ook in Nederland staan, met veel medewerkers die zijn meegekomen. Daarmee willen we onze (Maeva) positie op de Nederlandse markt versterken.”

Wij helpen campings aan nieuwe gasten

Het vernieuwde Vacansoleil is de afgelopen periode ook volop bezig geweest om de website te vullen met nieuwe accommodaties. Beaurain: “We zijn nog altijd volop in onderhandeling met diverse partijen. Inmiddels hebben we nieuwe overeenkomsten afgesloten met 7 locaties in Nederland en 10 in België. Tot nu toe hebben we meer dan 60% van Vacansoleil’s historische partners opnieuw gecontracteerd. Daarnaast hebben we een aantal nieuwe campings toegevoegd, waaronder de maeva-campings die wel in eigen beheer worden geëxploiteerd. Er staan nu 53 Maeva campings op de website. Dat aantal groeit in 2025 naar 70.”

Op de website zien we inmiddels al enkele grote bekende namen staan van onafhankelijke Nederlandse campings die hun accommodaties via Vacansoleil aanbieden zoals De Twee Bruggen, De Schatberg en De Leistert.

Waar moet een camping aan voldoen om in aanmerking te komen voor een positie op de Vacansoleil website?

Beaurain: “De kwaliteit is voor ons een absolute randvoorwaarde. We willen van Vacansoleil een waardevol label maken. In ons dna zit ook een hoge waardering voor een duurzame en ecologisch verantwoorde bedrijfsvoering. Qua accommodaties komen glampingtenten en mobil homes in aanmerking. Tot slot kijken we ook naar de belevingsfactor van het bedrijf. Welke experience wordt er geboden en welke attracties zijn er op de locatie en in de regio te bezoeken. Het nieuwe Vacansoleil is gebouwd op Maeva technologie. We koppelen met vrijwel alle grote reserveringssoftware.”

Toch blijkt dat Vacansoleil net wat méér biedt als de reguliere boekingsplatformen. Beaurain: “Met onze kennis en expertise helpen we ook recreatiebedrijven met de ontwikkeling van hun bedrijf. Met onze kennis van de markt weten we waar er behoefte aan is. Daarnaast zijn wij een voorloper op het gebied van automatisering in de marketing van vakanties. En ook daarin kunnen we campings ondersteunen.”

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *