Utrecht wil meer touroperators

‘Welcome in the Heart of Holland’. Onder dat motto gaat Toerisme Utrecht vanaf september de touroperatorsmarkt op. Een breed platform van partijen in de hele regio wil hiermee het dag- en verblijfstoerisme in en rond de Domstad verder stimuleren. “Door naast op de individuele bezoeker ook in te zetten op binnen- en buitenlandse groepen, kan het toerisme verder groeien.”

utrechtUit eigen onderzoek van Toerisme Utrecht, uitgevoerd door Bosscher & Klein Destinatiemarketing, blijkt dat Utrecht door veel reisorganisaties een prima uitvalsbasis is voor een groepsreis naar ons land. “Een centrale ligging, de compacte binnenstad in een intiem historisch decor en een veelzijdig aanbod maken Utrecht zowel nationaal als internationaal tot een gewilde bestemming”, zegt marketeer Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht.

Verblijfsaccommodatie is beperking
De capaciteit van de hotels is in Utrecht in een aantal tijdvakken nogal eens een beperkende factor. Van der Schaaf daarover: “De hotelcapaciteit is de afgelopen jaren al wel wat toegenomen, maar dat blijft vooralsnog een beperking. De ontwikkeling daguitstapjes is voor ons dan ook erg belangrijk. Op termijn zien we wel volop kansen om Utrecht te promotie als uitvalsbasis voor een vakantie in ‘Holland’. Onze centrale ligging is daarvoor ideaal.”

Heart of Holland
”Door de langere verblijfsduur is de internationale groepsbezoeker daarin bij uitstek interessant”, aldus Van der Schaaf . “Omdat alle belangrijke attracties van ons land binnen een uur van Utrecht liggen, kan de toerist in korte tijd heel Nederland verkennen. Daarom combineren we de gastvrijheid van onze typisch Hollandse stad, onze ligging en het geladen Holland-merk in het motto ‘Welcome in the Heart of Holland’. We willen in samenwerking met toeristische plaatsen en attracties om ons heen de Holland-beleving compleet maken, zodat de gemiddelde verblijfsduur verder verlengd wordt. Toerisme Utrecht neemt daarbij graag het voortouw om de samenwerking op gang te brengen.”

Touringcars
Accountmanager Sander Griffioen, die de plannen verder moet verwezenlijken, is enthousiast over de eerste ontwikkelingen: “Veel partijen hebben zich al aangesloten om samen de markt te bewerken en we verwachten dat de komende maanden meer partners dat zullen doen. In onze opzet profiteren zowel musea, als hotels, horeca, winkels en attracties volop van gezamenlijke marktbewerking.”
Toch is er ook nog het nodige te doen om het plan tot een succes te maken. Zo heeft horeca nog lang niet altijd een meertalig menu en worden rondleidingen alleen in het Nederlands gegeven. “Dat moet veranderen om het aanbod toegankelijk te maken voor een grotere doelgroep, net als goede faciliteiten en routes voor touringcars waarover we met gemeentes in gesprek zijn.”

Regionale samenwerking
Toerisme Utrecht gaat komende tijd in gesprek met partners die willen participeren. Niet alleen in Utrecht zelf, maar ook daarbuiten. “The Heart of Holland heeft alle grote attracties om de hoek, zo is Utrecht bijvoorbeeld ook de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan bekende trekpleisters zoals De Keukenhof, Kaasstad Gouda, het Groene Hart en de molens van Kinderdijk. Maar ook nog minder bekende bestemmingen als vissersdorp Spakenburg, het verrassende Vreeswijk of zilverstad Schoonhoven passen prima in ons concept.”

Bron: persbericht Toerisme Utrecht

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *