Utrecht wil eigen profiel ontwikkelen met start van routebureau Utrecht

Tijdens de Fiets- en wandelbeurs in Utrecht is het routebureau Utrecht officieel gelanceerd. Als eerste zichtbare product werd een nieuwe website en een boekje gepresenteerd met 10 mooie fiets- en wandelroutes in de provincie. Manager Jeroen van Noort ligt toe; “Eerst willen we de basisvoorzieningen voor fietsen en wandelen op orde hebben, daarna gaan we ook nieuwe producten ontwikkelen.”

Geen overtollige toeristen uit Amsterdam
Gemeenten en provincie hebben de ambitie om meer inwoners en bezoekers op de fiets, wandelend of varend te laten genieten van de provincie Utrecht. Wandel- en fietsroutes zijn een belangrijke manier om Utrechtse iconen te beleven (zoals de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de Romeinse Limes of de vele kastelen en buitenplaatsen). Het Routebureau Utrecht coördineert de verbetering van bestaande routes en de ontwikkeling van nieuwe routes en netwerken.
Jeroen Kreijkamp, wethouder van de gemeente Utrecht pleit er voor om Utrecht een eigen toeristisch profiel te geven: “We hoeven niet de overtollige toeristen uit Amsterdam over te nemen”. Als we Kreijkamp vragen wat er mis is met toeristen uit Amsterdam, dan ligt hij toe: “We hebben in het verleden wel gesprekken gevoerd met de marketingorganisatie in Amsterdam, maar dat heeft geen vervolg gekregen. We willen met onze Utrechtse regio een eigen profiel creëren. Toeristen die naar Amsterdam komen, zijn vooral geïnteresseerd in de grote musea en uitgaan. Dat is geen kernproduct van Utrecht.”

Gedeputeerde Pennaars en Jeroen van Noort, manager van het Routebureau Utrecht

Routebureau Utrecht
Vanwege de wens en behoefte om in Utrecht één aanspreekpunt te creëren voor routegebonden recreatie hebben de gemeenten en provincie besloten om een routebureau te realiseren. Naast uniform routebeheer, advies en routeontwikkeling zijn gezamenlijke informatievoorziening en marketing de kerntaken van het Routebureau Utrecht. De rol als ‘spin in het web’ is zichtbaar voor iedereen die beroepshalve met routes, recreatie en toerisme te maken heeft. Het bureau krijgt een omvang van 2,5 fte (3 personen).

Grenzen loslaten
Een toerist ziet geen gemeentegrenzen. Een toerist die de stad Utrecht bezoekt is interessant voor de regio en andersom. City- en regiomarketingorganisaties in regio Utrecht hebben daarom een gezamenlijke toeristische regiomarketingstrategie ontwikkeld voor ‘Utrecht Region’ (van Bunschoten tot aan Leerdam en van Woerden tot aan Amersfoort/Woudenberg). Daarbij wordt de regio in het geheel als één toeristische bestemming gepositioneerd. Het doel is nieuwe bezoekers aantrekken en bezoekers die al in de regio zijn spreiden door de regio. Vanaf 1 maart 2018 worden marketingmiddelen ingezet richting toeristen uit Duitsland, België en Nederland met interesse in citytrips, erfgoed, fietsen en wandelen.

Rol van ondernemers
Van Noort: “Om routes te ontwikkelen moet er gemeentegrensoverschrijdend worden samengewerkt. Het routebureau ondersteunt, en werkt samen, met locale marketingorganisaties in de diverse gemeenten. Als ondernemers willen aanhaken, dan kan dat via de deelnemende marketingbureaus.”


Meer informatie:

https://recreatiemiddennederland.nl/routebureau-utrecht/
www.routesinutrecht.nl
www.provincie-utrecht.nl

Eén reactie

  1. Geachte heer, mevrouw,

    Met interesse kennis genomen van uw initiatief. Als stichting Art Utrecht willen wij de zichtbaarheid van beeldend in Utrecht bevorderen. Een wandel of fiets route langs de deelnemers lijkt een passende aanvulling. Kunt u aangeven wat uw condities zijn?

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Art Utrecht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *