Uitstekende tweede kwartaal voor campings en vakantieparken

In het tweede kwartaal van 2025 was de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. Hotels zetten 4 procent meer om. De omzet van de overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, groeide met 6 procent.

foto: Pretwerk @ Landal Olde Kottink

Een kanttekening bij deze mooie cijfers is de hoogte van de inflatie. Daarover zijn nog geen officiële cijfers bekend, maar een inschatting is tussen de 2,5 en 3% voor heel 2025. Deze geldontwaarding moet je wel meenemen in de beoordeling van deze cijfers.

duiding pretwerk.nl

Eet- en drinkgelegenheden zetten bijna 6 procent meer om

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 5,9 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De fastfoodrestaurants realiseerden met 6,4 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches. De omzet van restaurants groeide met 6,3 procent. De kantines en catering zetten 4,6 procent meer om en de cafés boekten 5,2 procent meer omzet dan in het tweede kwartaal van 2024.

Ondernemers horeca zijn negatiever in het derde kwartaal

Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde van -12,3 in het tweede kwartaal van 2025 naar -13,2 in het derde kwartaal van 2025. Horecaondernemers waren over zowel het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als het economisch klimaat in de komende drie maanden wat negatiever.

Bron en meer informatie: www.cbs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *