Reisvoorspellingen Booking.com: In 2026 sta jij centraal

Volgens de tiende editie van Booking.com’s jaarlijkse reisvoorspellingen – gebaseerd op inzichten van meer dan 29.000 reizigers uit 33 landen – staat elke reis in 2026 in het teken van individualiteit en identiteit: dit is wie ik ben, dit is wat ik wil, en dit is waar ik van hou. Reizigers laten traditionele vakantieroutes achter zich en kiezen voor trips die passen bij hun eigen passies, ritmes en doelen.

‘Romantasy’, waar Kasteel de Haar zeker onder valt, is in trek.

Deze inzichten vertalen zich in tien voorspellingen die laten zien hoe reizen in 2026 individueler, experimenteler en trouwer worden aan wie reizigers werkelijk zijn.

  1. Trip down memory lane
    Reizigers verlangen naar de ervaringen en herinneringen van vroeger. Zo overweegt 39% van de Nederlandse reizigers om een herinnering of foto van een reis opnieuw te maken door met technologie de exacte locatie te identificeren waar de originele foto is gemaakt en vervolgens daar weer heen te reizen.
  2. Reizen als relatietest
    In 2026 worden vakanties dé test voor elke relatie – van liefde tot vriendschap en werk. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse reizigers staat open voor een trip met een potentiële partner, collega of nieuwe vriend om te ontdekken hoe goed ze klikken.
  3. Souvenirs met smaak
    In het nieuwe jaar krijgt de keuken een hele make-over: van een simpel kruidenrekje naar een cultureel podium vol herinneringen, design en smaak. Zo zegt bijna de helft (43%) van de Nederlandse reizigers op vakantie op zoek te gaan naar mooi keukengerei of lokale producten – van handgeschilderde kruidenpotjes tot blikken ambachtelijke olijfolie.
  4. De stilte achterna in de natuur
    Tussen al de hectiek van het dagelijks leven, omringd door technologie en een flinke dosis schermtijd, kiezen in 2026 steeds meer reizigers voor stilte en rust. 42% van de Nederlanders gaat op vakantie om dichter bij de natuur te zijn – vooral Gen Z zoekt bewust die rust op.
  5. Roadtrips 2.0: Samen de weg op
    De klassieke roadtrip krijgt in het nieuwe jaar een frisse update – socialer, spontaner en een tikkeltje hightech. De reis zelf gaat niet alleen maar over de rit, maar ook om ruimte voor verbinding en onvergetelijke ervaringen met mede-avonturiers die overigens niet alleen familie en vrienden meer hoeven te zijn. 71% van de Nederlandse reizigers staat open voor carpoolen (met vreemden) tijdens de vakantie.
  6. Slimme verblijven
    Vakantiewoningen transformeren tot hightech verblijven, uitgerust met slimme systemen en robot assistenten. Denk aan een schoonmaakrobot die alle rommel in het vakantiehuis opruimt. In 2026 zijn reizigers klaar om deze volgende stap van comfort te omarmen. Zo zegt bijna de helft (49%) van de Nederlandse reizigers open te staan voor het boeken van een door robots ondersteund huis.
  7. Ontsnappen naar betoverde werelden
    Met genres als romantasy die exploderen in populariteit, stappen reizigers in 2026 zelf in de wereld van romans en fantasiewerelden van draken, feeën en sprookjesachtige bossen. Vakanties transformeren komend jaar tot meeslepende ‘storyscapes’ met betoverende kastelen, ridderlijke feesten en gemaskerde ballen. Zo zegt iets minder dan de helft (45%) van de Nederlandse reizigers geïnteresseerd te zijn in een bestemming geïnspireerd door ‘romantasy’.
  8. (Voor)bestemmingen: reizen geschreven in de sterren
     Astrologie en maanfasen worden een extra kompas om reiskeuzes te maken waardoor vakanties veranderen in reizen die spiritueel op één lijn liggen en kosmisch worden goedgekeurd. Zo zou ruim een kwart (26%) reisplannen wijzigen of zelfs annuleren op advies van een spiritueel gids. Daarnaast laat 24% zich leiden door horoscopen.
  9. Glow-cations
    In 2026 draait wellness niet meer om rust alleen, maar om resultaat – en dat mag gezien worden. 55% van de Nederlandse reizigers staat open voor een ‘glow-cation’: een vakantie vol huidverzorgingsbehandelingen op maat. Hierbij is het doel niet alleen om op te laden, maar ook om zichtbaar verzorgd naar huis terug te keren.
  10. Moderne mijlpalen: Vier jezelf!
    Een reden om die trip te plannen? Die heb je in 2026 niet meer nodig. Het aankomend jaar draait reizen niet om het vieren van mijlpalen. Twee derde (64%) van de Nederlandse reizigers heeft dan ook geen speciale reden nodig om een vakantie te boeken en 15% vertrekt gewoon naar hun droombestemming zonder te wachten op een excuus. Daarnaast boekt 66% een trip omdat ze hard hebben gewerkt en vinden dat ze dat best mogen vieren.

Meer informatie: booking.com/travel-predictions.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *