De attractie-industrie blijft zich snel ontwikkelen. Red Online Marketing heeft voor 2025 een aantal interessante trends opgemerkt in deze industrie, die volop in ontwikkeling is. Zo is er onder andere een grotere focus op edutainment, zijn er sterke invloeden van extreem weer en blijven digitalisering en immersie belangrijke onderwerpen. Ontdek snel alle trends voor dagattracties in 2025.
1. Educatie als onmisbaar element
Educatie wordt steeds meer gezien als een belangrijke kernwaarde voor een geslaagd dagje uit. Bezoekers, vooral gezinnen, willen meer dan alleen vermaak; ze zoeken naar een leerzame ervaring voor hun kinderen. Musea profiteren hiervan en blijven hun aanbod digitaliseren en interactiever maken, waardoor ze het stoffige imago van zich af laten glijden. Innovaties zoals interactieve projecties en “Artainment” – waar kunst tot leven komt via technologie – geven musea een nieuwe aantrekkingskracht.
Ook dierentuinen vergroten hun educatieve rol met meer interactieve presentaties over dieren en hun leefomgevingen. Deze aanpak maakt een uitje niet alleen leuk, maar ook waardevol en inspirerend. Ook zien we in dierentuinen steeds meer leerzame ervaringen die niet per se gericht zijn op levende dieren, maar gebruikmaken van schermen en projecties om mensen iets bij te brengen over de natuur. Anderszijds komen er ook steeds meer belevingen bij die juist meer gericht zijn op plezier, zoals waterparken of attracties.
2. Extreem weer vraagt om aanpassingen
Extreem weer komt steeds vaker voor en hier moeten dagattracties strategisch op inspelen. Afgelopen jaar zagen we namelijk onder andere een nat voorjaar, kregen parken te maken met overstromingen en was extreme hitte eveneens aan de orde van de dag.
In 2024 zagen we outdoor dagattracties al meer wateractiviteiten tijdens warme periodes aanbieden terwijl zij tijdens natte en koude dagen soms een regenverzekering aanboden. Indoor attracties positioneren zich daarentegen steeds meer als een comfortabele plek om te ontsnappen aan zowel slecht weer of aan extreme hitte. Steeds meer zien we ook dat outdoor attracties investeren in indoorgebieden om het hele jaar door relevant te blijven.
Marketingcampagnes kunnen dit benadrukken in advertenties. Denk aan het toepassen van beelden van waterattracties op hete zomerdagen of door het uitlichten van indoorgebieden en slecht weer activiteiten bij slechte dagen. Door het weer centraal te stellen in je communicatie blijft je aanbod aantrekkelijk, ongeacht de weersomstandigheden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met Weather Ads.
3. Opvallen bij de consument door vernieuwing
Met inflatie en geopolitieke en economische onzekerheid zijn consumenten kritischer dan ooit over waar zij hun geld aan uitgeven. Hierdoor is vernieuwen in jouw dagattractie nu van nog groter belang. Vernieuwingen leveren namelijk vaak een stijging van bezoekersaantallen op die tot drie jaar kan aanhouden. In 2025 is het investeren in nieuwe attracties, themagebieden of ervaringen essentieel om concurrerend te blijven. Zo zorg jij ervoor dat de consument een bezoek aan jouw dagattractie prefereert boven een andere dagattractie die de laatste tijd weinig tot niets heeft vernieuwd.
4. Dynamic pricing en flexibele toegang als norm
Dynamic pricing – waarbij ticketprijzen fluctueren op basis van vraag, seizoen en andere factoren – blijft in opkomst. In 2025 verwachten we dat steeds meer attracties deze aanpak omarmen. Het biedt niet alleen een manier om bezoekersstromen beter te managen, maar maakt attracties ook toegankelijker door lagere prijzen te bieden op rustige momenten.
Daarnaast zien we dat er tegenwoordig steeds vaker diverse abonnementsvormen bestaan en worden ook avondtickets steeds gangbaarder. Dit soort flexibiliteit spreekt diverse doelgroepen aan, van gezinnen tot bezoekers met een kleiner budget. Als je bijvoorbeeld graag een dagattractie later op de dag wilt bezoeken, hoef je steeds vaker niet meer de volle mep voor een dagticket te betalen, maar volstaat een avondticket tegen een gereduceerd tarief.
5. Immersie en totaalbeleving
Bezoekers willen ook in 2025 steeds meer opgaan in de wereld van een attractie, themagebied of beide. Food & Beverage (F&B) wordt steeds belangrijker binnen deze totaalbeleving. Steeds vaker sluiten culinaire opties naadloos aan bij het thema van een attractie of een specifiek gebied. Denk bijvoorbeeld aan The Wizarding World of Harry Potter waar op iedere hoek van de straat wel Butterbeer te koop is. Retail is hierbij ook een belangrijke factor. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van panda merchandise naast het pandaverblijf.
6. Recreational fear doorbreekt seizoensgrenzen
Recreational fear – het opzoeken van spanning en angst in een veilige omgeving – wordt, nog altijd, steeds populairder. Mensen zoeken adrenaline en een ontsnapping aan de dagelijkse realiteit, en horror biedt dat precies. De trend is dat Halloweenfestiviteiten steeds eerder beginnen, soms al in september, en eveneens steeds vaker doorlopen tot in november. Spookhuizen en thrillerevenementen worden tevens steeds vaker het hele jaar door aangeboden. Denk aan de net geopende darkride Dämonen Gruft in Heide Park of aan onze eigen Danse Macabre in de Efteling.
Tot slot
Verder blijven trends zoals festivalization, seasonality en inclusiviteit ook belangrijk in 2025. Zo kan het aanbieden van diverse evenementen in een jaar, gebaseerd op seizoen, zorgen voor een verhoging van het herhaalbezoek, zij het eens per jaar, of zelfs meerdere keren in een jaar. Daarbij wordt het steeds belangrijker dat iedereen een ervaring kan beleven. Daarom zien we steeds vaker rolstoelvriendelijke paden en bieden dagattracties specifieke voorzieningen aan voor mindervaliden en mensen met een neurodivergente stoornis, zodat ook zij optimaal kunnen genieten van de beleving.
Met dank aan (redacteur): Joyce Dijkstra, adviseur bij Red Online Marketing en blogger op het gebied van attractieparken
Meer informatie: Redonlinemarketing.nl