Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd weer verschenen

Het nieuwe trendrapport heeft t.o.v. vorig jaar drie nieuwe hoofdstukken: De Wellnessector, de VVV-sector en Natuur- en buitenrecreatie. De onderzoekers concluderen dat 2011, ondanks de crisis, nog een redelijk goed jaar is geweest voor recreatie en toerisme. De markt wordt wel steeds concurrerender en dat heeft gevolgen voor de hele sector.

De taart wordt kleiner
In het verleden was er altijd sprake van een autonome groei in recreatie de toerisme doordat de totale bevolking groeide. De komende jaren  vlakt de groei af en ontstaat een verdringingsmarkt. En steeds meer mensen kiezen voor een vakantie in het buitenland; dus ook daardoor neemt het totale marktpotentieel voor de binnenlandse toeristisch- recreatieve ondernemer af.
Internationaal was er in 2011 nog wel groei van het inkomend toerisme, maar t.o.v. de benchmarklanden lag de Nederlandse groei lager, waardoor het marktaandeel van ‘bestemming Nederland’ wat is afgenomen.

Transparantie en marges
In diverse deelmarkten van de recreatie is sprake van zeer grote concurrentie. O.a. dankzij internet kan de concurrent een keuze maken tussen de zeer vele aanbieders. De consument is bovendien ervaren en kritisch en dat wordt door online recensies alleen nog maar versterkt. Nederlanders zijn bovendien dol op aanbiedingen en koopjes en dat zet de marges nog eens extra onder druk.
Een van de auteurs, Ton Vermeulen, ligt toe: “Al die openheid voor de consument soms ook wel lastig. Er is zoveel keuze, dat zij soms door de bomen het bos niet meer zien. In het woud van aanbod spelen ook de labels van ‘bekende merken’ een steeds belangrijker rol. Wij zien bij de buitenlandse reizen een groei in de georganiseerde vakanties (nu 59%) e ook accommodaties binnen Nederland worden steeds vaker via een reisorganisatie geboekt. De vakantieganger wil ontzorgd worden.”

Inhoudsopgave van het trendrapport

Deel 1 Trends
1. Demografische trends
2. Economische trends
3. Sociaal-culturele trends
4. Technologische trends
5. Duurzame trends
6. Politieke trends
7. Trends in de vrijetijdssector

Deel 2 Vrijetijdsgedrag en vakanties
8. Internationaal toerisme
9. Inkomend toerisme
10. Vakanties van Nederlanders
11. Vrijetijdsgedrag van Nederlanders

Deel 3 Domeinen
12. Horecasector (drank-, spijs- en maaltijd-verstrekkers, hotels en bed & breakfastsector)
13. Verblijfsrecreatie (bungalow-, kampeer- en groepsaccommodatiesector)
14. Waterrecreatiesector
15. Reis- en vervoersector
16. Attractiepuntensector
17. Culturele sector
18. Sportsector
19. Evenementensector
20. Retail
21. Wellness-sector
22. VVV-sector
23. Natuur- en buitenrecreatie
24. Zakelijk toerisme

Bestelinformatie
Het rapport kost 137,50 euro (excl. 6% BTW en 3 euro handlingskosten), te bestellen via: www.nritmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *