Toeristische sector Vlaanderen en Brussel sluiten Toerismepact 2020

Net als in Nederland, zien we ook bij onze Zuiderburen, een beweging ontstaan om de toeristische sector meer te laten samenwerken. In Vlaanderen wordt dat geïnitieerd vanuit de overheid onder de naam Toerismepact 2020. Op de nieuwjaarsreceptie van Toerisme Vlaanderen, op 31 januari, zet minister van toerisme Geert Bourgeois zijn handtekening onder het pact; gevolgd door meer dan 150 toeristische organisaties uit Vlaanderen en Brussel.

Guust Flater in Brussel (foto: Toerisme Vlaanderen)

Het beknopte startdocument Toerismepact 2020 geeft in 11 pagina’s een overzicht van o.a. de visie, missie en een plan van aanpak. Wij visten er enkele kernpunten uit:

Breed draagvlak
Het is de eerste keer dat een breed strategisch beleidsplan voor het toerisme in Vlaanderen-Brussel tot stand komt en dat de toeristische partners een pact sluiten. De organisatie komen uit diverse geledingen; zowel publiek als privaat en zowel profit als non-profit. Sommige organisaties creëren het toeristisch aanbod; andere staan in voor beleidsvorming- of uitvoering of verdedigen toeristische belangen. Daarnaast oefenen vele actoren die niet rechtstreeks binnen het toerisme werkzaam zijn een grote impact uit op de ontwikkeling van het toerisme.

Zowel het inkomend en het binnenlands toerisme als het uitgaand toerisme maken deel uit van het plan. Hetzelfde geldt voor het recreatief toerisme, het zakentoerisme en het dagtoerisme. Meer dan 150 organisaties werden betrokken bij de totstandkoming van dit plan: Vlaamse, provinciale en lokale toeristische overheden, toeristische sectorfederaties en andere vertegenwoordigers van private toeristische ondernemingen, vertegenwoordigers van de meeting industry, vertegenwoordigers van de sector Toerisme voor Allen, andere beleidsdomeinen zoals Onderwijs, Ruimtelijke Ordening, Sport, Cultuur, Erfgoed,…

Vlaanderen of België?
Bij de operationele doelstellingen komt een typisch Belgische kwestie bovendrijven. Het samenwerkingsverband kiest bewust voor een profilering van Vlaanderen (en Brussel). Maar dat brengt ook een pijnpunt met zich mee: Vlaanderen als toeristische bestemming ontbeert een duidelijke Vlaamse toeristische identiteit en imago. Er wordt dus aandacht gevraagd voor een overkoepelende brandingstrategie om de aantrekkingskracht en de bekendheid van toeristisch Vlaanderen te verhogen.

Rol van Brussel
Een specifieke uitdaging is de promotie van de hoofdstad, Brussel. Het plan doet geen uitspraken over staatkundige kwesties en actuele vraagstukken. Aangezien toerisme een gemeenschaps-aangelegenheid is, begrijpen we verder in deze tekst, onder “Vlaanderen” uiteraard ook Brussel. Dit neemt niet weg dat Brussel een bijzondere inspanning vereist en een aparte benadering. De regionale, nationale en Europese rol van Brussel maken dat de ambities die Brussel voor zichzelf definieert; sterke uitbouw congrestoerisme, verdubbeling aantal overnachtingen. Brussel wordt gezien als belangrijke toeristische bestemming en als de hoofdstad waarvan de internationale bekendheid een locomotief is voor Vlaanderen als geheel.

Kerncijfers cruciaal
Om de doelstellingen te realiseren is de kennis van de juiste kerncijfers, het delen van die kennis en het aanvaarden van een gemeenschappelijk interpretatiekader is cruciaal om sturend te kunnen optreden ten aanzien van het toeristisch proces. Vandaar dat in dit plan aan de eerste van de operationele doelstellingen, het verzamelen en ontsluiten van kennis, inzichten en kerncijfers om de bedrijfs- en beleidsuitvoering op te funderen, heel veel aandacht wordt geschonken.

meer informatie: http://toerisme2020.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *