Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois en Toerisme Vlaanderen hebben de 39 ontwerpen van de nieuwe toeristische infoborden voorgesteld. Die vervangen de gekende bruine toeristische borden langs de Vlaamse autosnelwegen. 1 tot 2 goed doordachte foto’s, van de hand van topfotograaf Carl De Keyzer, moeten de toeristen warm maken voor een bezoek aan een stad of regio. Toerisme Vlaanderen stond in voor de inhoudelijke invulling van de nieuwe toeristische infoborden, in nauwe samenwerking met de geselecteerde steden en regio’s.
Het vervangen van de oude ‘bruine’ borden is een must. Vele hebben de tand des tijds niet goed doorstaan en zijn zeer slecht leesbaar. De steden en regio’s die een nieuw toeristisch bord krijgen, voldoen aan een aantal toeristische voorwaarden. Zo werd er onder andere gekeken naar hun logiescapaciteit, het aantal toeristische overnachtingen dat zij boekten en hoeveel toeristische attracties en beschermde monumenten en landschappen zij telden.
De nieuwe borden moeten reizigers wijzen op de rijkdom en verscheidenheid aan toeristische bestemmingen in Vlaanderen. De geselecteerde steden en regio’s gaven zelf aan welke troeven zij in beeld wilden brengen. Toerisme Vlaanderen engageerde Carl De Keyzer, verbonden aan het internationaal vermaarde fotoagentschap Magnum, om de keuzes van steden en regio’s in beeld te brengen, en het stelde een communicatiebureau aan om de borden te ontwerpen. De 39 verschillende toeristische borden vormen elk een uniek puzzelstuk in een groter geheel: de promotie van Vlaanderen.
Het agentschap Wegen en Verkeer kan nu aan de slag met de productie en plaatsing van de borden. De oude toeristische borden worden weggenomen van zodra de nieuwe geplaatst worden.
Bekijk ale nieuwe ontwerpen op: www.toerismevlaanderen.be