Toeristenmagneet De Keukenhof focust dit jaar op Groot Brittannië

Buurland Groot Brittannië wordt vaak vergeten als er een specifieke landenbenadering gekozen wordt. België en Duitsland zijn wat dat betreft veel prominenter in beeld. Dit jaar heeft Nederland een bijzondere trekpleister in huis voor de Britse markt; De Keukenhof staat dit jaar geheel in het teken van onze overzeese buurland. Met 800.000 bezoekers, waarvan 75% uit het buitenland is De Keukenhof een enorme toeristenmagneet; en die staat dus komend jaar gericht op de Brit.

Plantmoment bollenmozaiek Big Ben
Plantmoment bollenmozaïek Big Ben

Belangrijke rol touroperators
Groot Brittannië is met 60,6 miljoen inwoners een groot land. En zoals in Duitsland vooral de deelstaat Nordrein Westfalen veel toeristen levert, heeft ook Groot Brittanië regio’s die makkelijker bereikbaar zijn. Annemarie Gerads van de Keukenhof focust de promotie vooral op twee gebieden: de regio Kent; vanaf Londen naar beneden, en de regio rondom Birmingham. Gerads noemt nog een belangrijk kenmerk van toerisme uit Groot Brittannië: “De Britten hebben altijd hulp nodig om de oversteek te maken. Daardoor verlopen veel vakantieboekingen via touroperators of rederijen. Een belangrijk deel van de promotie richt zich dan ook op de klassieke touroperators.”

Voor de NL recreatiesector: De vakantiekeuze van Britten wordt voor een groot deel voorgeselecteerd door touroperators. Voor een deel zijn dat ook inkomende touroperators die de toeristen in Nederland opvangen en begeleiden, zoals bijvoorbeeld Delta Travel, Kamstra of ITO in Den Haag. Nederlandse attracties die een link willen leggen met de Keukenhof doen er dus verstandig aan om ook eens aan te kloppen bij deze tussenpersonen.

Groenliefhebbers
Aan tuinen en parken wordt in Groot Brittanië veel aandacht besteed; en dit onderwerp kent dan ook een grote en betrokken fanclub. Tuinenreizen zijn in de Britse vakantiemarkt een vast segment in het reisaanbod.
In de tentoonstelling “My Great Garden” in het Juliana Paviljoen van De Keukenhof, worden vele aspecten getoond van de Engelse tuinen en Engelse landschapsstijl. De invulling is in samenwerking met de Royal Horticultural Society tot stand gekomen. Om de promotie te ondersteunen wordt o.a. een presentatie gegeven op het Garden Press Event; naast de meer traditionele vakantiebeurzen zoals de World Travel Market (samen met het NBTC). In maart wordt nog de ITB in Berlijn bezocht.
De Keukenhof werpt zich niet op als touroperator, maar verwijst buitenlandse geïnteresseerden wel door naar andere locaties met nog meer bijzonder tuin- en parkaanbod. Er wordt nu al samengewerkt met bijvoorbeeld ‘Het Loo’ en ‘De tuinen van Appeltern’.

Voor de NL recreatiesector: Dit jaar komt er een doelgroep naar Nederland met grote belangstelling voor natuur en landschap. Het is een groep die vanuit het eigen land een hoge standaard gewend is in aanbod en presentatie; maar ook bereid om daarvoor een redelijke prijs te betalen. De Keukenhof biedt een uitgelezen kans om de Britse bezoeker te laten kennismaken met ons gevarieerde landschap en te verleiden tot een langer verblijf of herhaalbezoek.

De Keukenhof
Keukenhof opent op donderdag 21 maart 2013 voor de vierenzestigste maal haar poorten voor het publiek. Verenigd Koninkrijk: Land van prachtige tuinen is het Keukenhof thema 2013. Highlights in het themajaar zijn het bloemenmozaïek, de tentoonstelling My Great Garden en de Bloemenshows tussen de Britse elementen. Het bloembollenmozaïek toont een afbeelding van de Big Ben en de Tower Bridge.
Acht weken later, bij de sluiting, zullen dan weer vele bezoekers uit alle delen van de wereld Keukenhof hebben bezocht.

Het NBTC verwacht in haar rapport ‘Toerisme in perspectief 2013’ een bezoekersstijging van 5% vanuit de Britse markt t.o.v. 2012.

Meer informatie: www.keukenhof.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *