Toerisme Vlaanderen schrapt internationale kustcampagne

Toerisme Vlaanderen stuurde begin deze maand een email naar de provincies en kunststeden om te melden dat het alle publiciteitscampagnes voor het grote publiek in het buitenland schrapt. Het verdwijnen van de kustcampagne wordt ook uitdrukkelijk vermeld. De kustgemeenten en Westtoer reageren verontwaardigd door deze eenzijdige beslissing en de wijze van communicatie. Ze eisen transparantie over het beschikbare budget bij Toerisme Vlaanderen en de wijze waarop dit ingezet wordt. Ze willen een afzonderlijke promotiecampagne voor de Kust en respect voor alle toeristische stakeholders.

Belgische-zomerOm deze nieuwe ontwikkeling op te helderen hebben Westtoer en de kustburgemeesters een dringend overleg aangevraagd bij Ben Weyts, Vlaams Minister van Toerisme. Toerisme Vlaanderen investeert al sinds 2001 jaarlijks 1,2 miljoen euro in de promotie van de Kust in het buitenland. In het verleden zorgden de kustgemeenten en Westtoer elk voor de helft van dit budget, maar sinds de interne staatshervorming (waarbij buitenlandpromotie een Vlaamse bevoegdheid werd) staat Toerisme Vlaanderen in voor dit budget. Met uitzondering van 2012 en 2013 werd al die jaren een specifieke kustcampagne gevoerd omdat het bezoekersprofiel en de reisintentie voor de Kust aanzienlijk verschillen van andere bestemmingen in Vlaanderen. Naast deze kustcampagne promoot Toerisme Vlaanderen ook de kunststeden en de groene regio’s in het buitenland.

Het toerisme aan de Vlaamse Kust is elk jaar goed voor 2,7 miljard euro en 40.000 banen. Vakantiegangers uit de buurlanden zijn goed voor bijna 2 miljoen overnachtingen, dat is 27% van het totaal aantal overnachtingen van vakantiegangers uit de buurlanden in Vlaanderen. Het kan dus niet dat de promotiecampagne van deze economisch belangrijke sector zonder enig overleg, met een eenvoudige email geschrapt wordt.
De kustgemeenten en Westtoer hebben zopas vijf eisen overgemaakt aan minister Weyts, Vlaams minister voor Toerisme:

  1. Er is dringend nood aan transparantie over het beschikbare promotiebudget bij Toerisme Vlaanderen en het aandeel hiervan dat ingezet wordt voor de Kust. Ook de kustburgemeesters en Westtoer begrijpen dat er moet bespaard worden, maar nu lijkt het alsof de besparing helemaal van het Kustbudget komt.
  2. De vakantieganger aan zee komt voor een kustbeleving en heeft een ander profiel dan vakantiegangers in de kunststeden of groene regio’s. De productlijnen uit het internationaal marketingplan van Toerisme Vlaanderen als vertrekpunt werken niet voor de Kust. Dat er nood is aan een aparte benadering die vertrekt vanuit de kustbeleving heeft Toerisme Vlaanderen trouwens zelf onderschreven in het Strategisch Beleidsplan voor de Kust. De kustgemeenten en Westtoer vragen daarom het verder zetten van die afzonderlijke benadering met een duidelijk afgelijnd budget
  3. De kustgemeenten en Westtoer willen dat het Vlaams regeerakkoord uitgevoerd wordt en begrijpen niet hoe Toerisme Vlaanderen dit in vraag kan stellen terwijl het expliciet vermeldt: “We ontwikkelen voor elk van de toeristische macrobestemmingen (de kunststeden en hun directe omgeving, de Vlaamse Kust en de Vlaamse regio’s) een strategisch beleidsplan, met bijhorende impulsmiddelen en promotiebudgetten” (p.176)
  4. Persbewerking, sociale media en intermediairs zijn belangrijk, maar onvoldoende effectief als enige promotiekanalen voor de Kust. Er is nood aan een open discussie over de wijze waarop de bestemming Kust het best in beeld gebracht wordt in de buurlanden.
  5. Een toerismebeleid kan maar slagen als Toerisme Vlaanderen de verschillende stakeholders als evenwaardige partners behandelt waarmee overleg gepleegd wordt en die inspraak hebben in de promotie van de macro-bestemming. Autonoom beslissen en de beslissingen per email meedelen werkt niet. Dit is wellicht ook niet wat de minister bedoelt met “een nieuw model voor internationale promotie” (beleidsbrief p.24) of “goede afspraken maken goede vrienden” (beleidsbrief p.23)

De burgemeesters van de kustgemeenten en de voorzitter en directie van Westtoer hebben dan ook een dringend onderhoud gevraagd met minister Weyts om de situatie uit te klaren en het economisch belang van het toerisme aan de Kust veilig te stellen.

Bron: persbericht Westtoer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *