De stad Utrecht blijft aan kop bij de groei van het toerisme. Dat blijkt uit nieuwe bezoekerscijfers die Toerisme Utrecht op donderdag 14 maart jl. presenteerde. De hotelovernachtingen in de Domstad stegen sinds begin 2011 met 17%, terwijl ook het dagbezoek en het aantal congres- en beursbezoekers toenamen. Utrecht noteert daarmee de hoogste groei van de vier grote steden. “ Om de komende jaren verder te groeien is meer marketing-power nodig”.
De toeristische cijfers werden gepresenteerd tijdens de officiële opening van het nieuwe toeristisch seizoen, waarvoor zo’n 150 beleidsmakers uit de sector bijeen kwamen in Paushuize. Het toeristenseizoen start traditioneel met Pasen.
Stijging in alle deelsectoren
Nadat uit recent onderzoek al bleek dat over 2012 Utrecht voor het eerst meer bezoekers trok dan het grotere Den Haag, zet ook op andere vlakken de groei door. Zo blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers dat het aantal hotelgasten dit jaar steeg, nam het aantal internationale congressen in Utrecht toe van 41 naar 52 en stegen de jaarbestedingen van bezoekers aan de Domstad met 2,8% tot ruim 560 miljoen euro.
“Vooral dankzij steeds betere samenwerking met veel partijen in de stad, blijft het aantal bezoekers groeien. Daardoor ontstaan bredere platforms en kunnen initiatieven en campagnes voor een veel grotere doelgroep worden ingezet”, zegt Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht. “Steeds meer partijen dragen op allerlei manieren bij aan de marketing en promotie van onze bijzondere stad, die zich op de bezoekersmarkt opnieuw lijkt te hebben uitgevonden.”
Toerisme groeisector
Mede door de aanhoudende groei is het toerisme meer dan ooit een belangrijke economische sector voor Utrecht. Ook recente cijfers van de provincie geven aan dat ondanks de economische recessie, in de provinciehoofdstad de inkomsten uit bezoekers zijn gegroeid en dat de werkgelegenheid in de toeristische sector met bijna 7% is toegenomen: zo’n 30.000 Utrechters verdienen hun inkomen aan bezoekers.
“Het is geweldig dat steeds meer mensen Utrecht een aantrekkelijke stad vinden om te bezoeken”, zegt wethouder Mirjam de Rijk van Economische Zaken. “Binnenlandse en internationale bezoekers dragen bij aan de bruisende sfeer in de stad. In het feestjaar 2013, waarin er zoveel bijzondere evenementen zijn, zal dat alleen nog maar meer worden.”
2013 kroonjaar
In Paushuize presenteerde Toerisme Utrecht ook de plannen voor 2013. “Een kroonjaar voor de stad”, aldus Van der Schaaf. “waarin er naast onze icoonevenementen de Vrede van Utrecht en het EYOF ook tal van andere prachtige activiteiten gepland staan. Ook voor de marketing en promotie van de stad staan tal van projecten op stapel, waarbij we vanuit een snel groeiend partnernetwerk steeds vaker inzetten op online en social media. Passend in de ambitie om als Utrecht binnen vijf jaar de meest gastvrije stad van Nederland te zijn.”
“Het hele jaar door werken we met veel partijen dagelijks aan het aantrekken van meer bezoekers. Als Utrecht verder wil groeien is daarvoor meer marketing-power nodig. Dat lukt alleen als we de komende tijd blijven investeren in samenwerking en de bundeling van activiteiten.”
Meer informatie: www.bezoek-utrecht.nl