Melissa Depraetere, minister van Toerisme in Vlaanderen, wil een topprioriteit van de Kust maken. Volgens haar worden de troeven van de Kust onderbelicht in Vlaanderen. De Kust kent een gigantisch economisch belang met een jaarlijkse omzet van meer dan € 3 miljard en 27 miljoen overnachtingen in 2023.
Er wordt overigens niet alleen gekeken naar het economisch belang. Ook andere maatschappelijke aspecten spelen een rol. Depraetere, die naast ‘Toerisme’ ook de portefeuille ‘Jeugd’ beheert, legt uit: “Niet iedereen kan zich een reis naar het buitenland veroorloven. Onze kust is niet alleen heel mooi en levendig, het is ook de ideale plek voor zeeklassen, jeugdkampen en iedereen die op zoek is naar een betaalbare vakantieplek dicht bij huis. Daarom wil ik als minister van Toerisme de Kust opnieuw op de kaart zetten. Want ze heeft zoveel moois te bieden, het hele jaar door.”
Minister Depraetere heeft alvast enkele grote actiepunten waarmee ze aan de slag wil gaan. De vraag naar jeugdlogies groeit, maar het aanbod krimpt. “Met noodzakelijke investeringen in de jeugdverblijven en ondersteuning wil ik de factuur voor ouders én scholen, voor bijvoorbeeld zeeklassen, betaalbaar houden”, aldus Depraetere.
Daarnaast worden er ook middelen vrijgemaakt voor extra beleving aan de Kust. “Denk bijvoorbeeld aan een belevingscentrum rond Blauwe economie, een soort ‘Technopolis van de Noordzee.’ Zo wil ik van de zee een aantrekkelijke vakantieplek maken, zomer én winter. Dat is ook een win-win voor onze horeca”, gaat Depraetere verder. “Ik vind het vooral belangrijk om dit te doen in overleg met de sector én studenten Toerisme”, besluit de minister.
Nieuwe imagocampagne voor de Kust
Er wordt niet al te lang gewacht met maatregelen om de Kust een impuls te geven. Het provinciebedrijf Westtoer en de tien kustgemeenten presenteren vanaf 1 maart een nieuwe campagne. De originele campagne ‘Zeemodus, Unieke staat van zijn aan de Kust.’ toont de bijzondere troeven van de Kust. De actie versterkt het imago van de Kust in Vlaanderen, Franstalig België en de buurlanden.
De campagne ‘Zeemodus’ loopt in 2025 en 2026. Westtoer voorziet acties in Vlaanderen, Franstalig België en de buurlanden (Nederland, Frankrijk, Duitsland, GH Luxemburg). Naast de billboards en radiospots zullen ook (online) televisiespots en digitale campagnes een breed publiek bereiken in binnen- en buitenland. De communicatie over de Kust in het buitenland gebeurt in samenwerking met Toerisme Vlaanderen.
“De Kust blijft met 27,3 miljoen overnachtingen per jaar één van dé belangrijkste toeristische bestemmingen in België. Om deze status hoog te houden presenteert Westtoer voor 2025 en 2026 een originele campagne. Via ‘Zeemodus’ versterken we het eigentijdse imago van de Kust. Het gevoel van authenticiteit en gastvrijheid zijn daarbij de inspiratie en zorgen voor een invitatie om naar zee te reizen,” aldus Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.
Inspelen op de nostalgie van de ’tijdloze’ Kust
Na de succesvolle Triënnale Beaufort in 2024 wordt het sfeervolle imago van de Kust het thema in 2025. De nieuwe campagne ‘Zeemodus’ en de baseline ‘Unieke staat van zijn aan de Kust’ speelt vanaf 1 maart in op de gevoelsmatige meerwaarde van een verblijf aan zee. De zee heeft de neiging ons naar zich toe te roepen, als een magneet. De ‘Zeemodus’ zorgt bij ieder van ons voor een aangenaam en vrij gevoel. Eigentijdse beelden en originele verhaallijnen inspireren om naar de Kust reizen.
De zee, het strand en de Kust roepen bij veel Belgen een nostalgisch gevoel op. Velen hebben persoonlijke jeugdherinneringen aan hun vakantie aan zee. ‘Zeemodus’ linkt ook naar deze bijzondere invalshoek. Deze herinneringen opnieuw samen beleven met de volgende generaties onderlijnt het tijdloze en veelzijdige karakter van de Kust.
Nog een troef die de kust wil uitbuiten is de aanwezigheid van kunst. Ondertussen sieren meer dan 50 beelden uit eerdere Beaufortedities permanent de kustregio. Westtoer wil deze reeks hedendaagse kunst in de open ruimte op verschillende manieren toegankelijker en kenbaarder maken
Meer info :