De komende jaren wordt een verdere groei van het aantal uithuizige vrijetijdsactiviteiten van Nederlanders verwacht. Vrijetijdsactiviteiten zullen daarbij vaker overdag/ doordeweeks ondernomen worden. Onthaasten gaat (nog) belangrijker worden om tegenwicht te bieden aan de hectiek van alle dag.
Daarnaast zullen Nederlanders er vaker alleen op uit trekken. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 van Trends & Tourism.
In 2030 ruim 10% meer vrijetijdsactiviteiten buitenshuis
Tot de coronacrisis werden er door Nederlanders zo’n 3,6 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten op jaarbasis ondernomen, variërend van uit eten, sporten, buitenrecreatie tot funshoppen. Volgens de toekomstvisie zal dit aantal de komende jaren geleidelijk doorgroeien naar zo’n 4,1 miljard in 2030 (+ 0,5 miljard activiteiten). Van alle deelsectoren in de uithuizige vrijetijdsmarkt lijkt het perspectief voor ‘wandelen/fietsen’ het meest positief. Onder meer een groeiend aantal senioren, een toenemend belang van gezondheid en de herontdekking van de natuur zijn daarbij belangrijke verklaringen. Funshoppen, tot voor kort een van de belangrijkste vrijetijdsvormen, gaat door de toenemende populariteit van online shoppen, als een van de weinige vrijetijdsectoren dalen.
Meer overdag/doordeweeks, onthaasten en vaker er alleen op uit
De vrijetijdsmarkt wordt de komende jaren beïnvloed door een groot aantal factoren/trends. Zo zullen door toenemende flexibilisering de grenzen tussen werk en vrije tijd verder gaan vervagen. Doordat vrije tijd minder voorspelbaar en meer versnipperd beschikbaar komt, gaan vrijetijdsactiviteiten vaker overdag/doordeweeks ondernomen worden. Als reactie op de drukte van alledag c.q. de veeleisende samenleving zijn steeds meer Nederlanders op zoek naar rust/balans (60% van de bevolking geeft dit aan). Onthaasten gaat als gevolg hiervan nog belangrijker worden.
Vrijetijdsactiviteiten zullen de komende jaren vaker alleen ondernomen worden. Een groeiend aantal eenpersoonshuishoudens en de trend naar flexibel en meer thuiswerken vormen belangrijke verklaringen.
Het rapport bespreekt in totaal 15 trends die de recreatiemarkt gaan beïnvloeden.
Bron en meer informatie: www.trends-tourism.nl/nl