Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan het lezen van magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Dit blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA).
Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want maar liefst één op de twee leest magazines of boeken bewust om even los te komen van hun online devices.
Hoewel veel Nederlanders onder de dertig jaar zijn opgegroeid met digitaal lezen, laten zij fysieke edities van magazines en boeken voorlopig niet links liggen. Zo leest 61 procent van de deze groep op vakantie liever een papieren dan digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75 procent het fanatiekst in. Verder is de behoefte om even ‘offline’ te zijn voor 63 procent van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken, en hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit. “Ondanks sociale media zijn personen onder de dertig dus nog altijd te porren voor print, zeker in de zomerperiode”, zegt Harriët Schrier, directeur van Magazine Media Associatie (MMA).
Van thriller naar lifestyle
Ondanks dat experts al jaren spreken over ‘ontlezing’, blijkt uit het onderzoek dat een magazine in de koffer nog altijd vrij standaard is, want meer dan de helft van de Nederlanders neemt meestal een magazine mee op vakantie. Opvallend is dat maar liefst 41 procent van de respondenten op reis andere typen boeken en magazines leest dan dat ze thuis doen. Schrier: “Wij zien wat verkopen betreft al jaren een hoge piek in de zomerperiode. Nederlanders nemen magazines makkelijk mee in de koffer en bovendien hebben we op vakantie meer behoefte aan ‘lichte’ content die past bij de relaxte stemming. Vandaar dat liefhebbers van zware thrillers op het strand in Zuid-Europa prima overweg kunnen met bijvoorbeeld een lifestyleblad.”
Ander leesgedrag
Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46 procent van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen.Opvallend is dat vrouwen hier met 48 procent een stukje meer toe zijn geneigd dan mannen (44 procent). Tegelijkertijd bladert 58 procent van de respondenten op vakantie ook langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Ook hierin hebben vrouwen met 63 procent een hoger aandeel dan mannen (55 procent). Schrier: “Het is een feit dat er op vakantie meer tijd is voor lezen, het helpt ook ontstressen. Eindelijk eens los van die telefoon en jezelf verliezen in een goed boek of magazine. Op vakantie ontbreekt de ballast van de stress van werk of school en dit verlaagt de drempel om te gaan lezen.”
Over Magazine Media Associatie (MMA)
De brancheorganisatie MMA zet zich in voor een gezond en toekomstbestendig magazine media landschap waarin de merken van de leden kunnen floreren. De consumptie van magazinemerken is onverminderd hoog, mede dankzij de sterke merken en hoge kwaliteit van de MMA-lidbedrijven.
Bron en meer informatie: www.mma.nl
Met bovenstaande wetenschap in gedachten is het aan te raden om zeker ook magazines en boeken aan te blijven bieden in de parkwinkel. Kies daarbij voor een selectie die aansluit op de beleving van de streek of het vakantiethema. Op diverse parken zien we ook steeds vaker kastjes verschijnen met ruilboeken.
duiding Pretwerk.nl