Tiergarten Kleve werkt aan ambitieus ontwikkelplan

Vlak over de Duitse grens bij Nijmegen is de kleinschalige dierentuin, Tiergarten Kleve, bezig met een zorgvuldig groeiplan. Vóór de coronacrisis trok het park nog gemiddeld 80.000 bezoekers per jaar. De eerste investeringen, o.a. in een grote speeltuin, zorgden voor een groei naar 140.000 in 2023. En er ligt een masterplan om de dierentuin nog verder uit te breiden in de richting van 200.000 bezoekers.

Entreegebouw vanaf de binnenzijde bekeken (foto door Pretwerk.nl)

Dat het dierenpark sterk is gericht op de Nederlandse markt blijkt o.a. uit het aandeel van Nederlandse bezoekers (40%). Tijdens ons bezoek vanuit een vakantiehuis in Berg en Dal stonden we binnen 15 minuten aan de poort van het park. Het eerste dat opvalt: hier geen parkeerkosten! Dat fenomeen is in Nederland vrij onbekend. Gecombineerd met de bescheiden entreeprijzen (€ 9,50 voor volwassenen en € 7 voor kinderen) zorgt dit voor een budgetvriendelijk uitje.

Het dierenpark is nu nog vrij compact en de dierencollectie bestaat voor een groot deel uit landbouwhuisdieren. Kinderen krijgen bij de ingang een doosje met diervoer dat vooral voor de geiten en schapen bedoeld is, maar zeker voor een leuke interactie met de dieren zorgt.

Het exotischer deel van de collectie wordt het hoogst gewaardeerd en gebruikt in de marketing van het park. Dat zijn o.a. enkele apensoorten, het gordeldier, de dwergotter, stokstaartjes, de poolvos, de zeearend, de sneeuwuil en de rode panda. In totaal zijn er meer dan 300 diersoorten te zien in het park.

Groeiplannen

Tiergarten Kleve werkt aan een masterplan dat in 2022 werd gepresenteerd onder de titel ‘Tiergarten Kleve 20+’, waarmee het park wil doorgroeien naar 200.000 bezoekers op de wat langere termijn. De ontwikkelingen zijn inmiddels al in gang gezet. Een grote en populaire gethematiseerd speelplek voor kinderen is een goede investering gebleken.

Op de website worden de uitgangspunten van de uitbreidingen uiteengezet: “Door de interacties tussen mens en dier en de daaruit resulterende unieke belevenissen zullen bezoekers in de toekomst nog sterkere emotionele banden opbouwen met de dieren die ook als ambassadeurs voor hun wilde soortgenoten fungeren. De Dierentuin Kleef wil de bezoekers voorlichten over de redenen van bedreigingen en de mogelijkheden tot bescherming. Emotionaliteit is een belangrijke intrinsieke reden om zich in te zetten voor de bescherming van bedreigde diersoorten. Hoe persoonlijker en unieker de ervaringen met de dieren zijn voor onze bezoekers, hoe groter zal de betrokkenheid zijn om deze soorten te beschermen.”

visualisatie Zuid-Amerikahuis

Bij de uitbreidingsplannen worden themazones ontwikkeld op basis van regionale ecosystemen zoals Afrika, Azië, en Noord- en Zuid- Amerika. Ook een overdekte zone is opgenomen in de plannen zodat het park straks ook op regendagen een alternatief kan bieden. Dat wordt het Zuid-Amerikahuis waar o.a. miereneters, capibara’s en wolven een onderdak krijgen.

Drijvende kracht achter de ontwikkelingen is parkdirecteur Martin Polotzek. Hij ligt toe: “We sturen niet aan op hogere bezoekcijfers, maar wel op een kwalitatieve verbetering van ons aanbod. Het ligt in de lijn der verwachting dat je daarmee automatisch meer bezoekers aantrekt.”

Bron en meer informatie: www.tiergarten-kleve.de/nl/over-dierentuin-kleef/

Eén reactie

  1. Hallo.
    Hoe is het gesteld met de zeehonden show?
    We dachten dat het bassin veranderd zou worden maar zien hier niks van terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *