Tax free bestedingen buitenlandse gasten weer gestegen

De eerste vier maanden laten een stijging van 8,4% in Tax Free bestedingen zien ten opzichte van 2012. Dat blijkt uit de Global Blue index. De bestedingen zijn vooral afkomstig van kopers uit het Verre Oosten. Zo laat Indonesië een stijging zien van 36,5% en de kopers uit Rusland met 15,8%. Sterke dalers zijn de USA (-4,37%) en Japan (-22,6%). China liet slechts een stijging van 5,5% zien. De bestedingen door kopers uit China stonden voornamelijk onder druk bij winkels in luxe lederwaren, juwelen en horloges.

“2012 was een jaar van enorme stijgingen in de Tax Free bestedingen”, aldus Marja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue. “Deze bestedingen komen echter niet meer vanzelf, voor het aankomend jaar moet hier heel wat extra’s voor gedaan worden. Dit betekent voor iedere winkelier dat de rode loper nu echt uit moet, dat personeel in de winkels servicegerichter moeten zijn en dat er nog nauwer samengewerkt dient te worden met de hotels om gasten samen optimaal te bedienen. Nederland zou zich meer moeten profileren als één grote Shopping Mall waar je als buitenlandse bezoeker een totaal beleving kan ervaren.

In de Global Blue Index, staat Amsterdam als aantrekkelijke winkelbestemming op de 8e plaats onder Lissabon en Berlijn. Potentieel genoeg voor groei. BTW teruggave is hierbij een belangrijke extra service. Een eenvoudig en internationaal betrouwbaar proces van BTW-teruggave speelt hierbij een belangrijke rol bij de aankopen. De directe contante teruggave van BTW en de persoonlijke service met de eigen uitbetaalkantoren van Global Blue op Amsterdam Airport Schiphol zijn cruciale services voor koopkrachtige ‘globe shoppers’.

Verwachtingen 2013
De onafhankelijkheid en het vertrouwen om zelfstandig te reizen, mede dankzij sociale media, doen internationale reizigers ertoe bewegen om Europa aan te doen. Global Blue verwacht dat in de komende maanden de buitenlandse bestedingen in Europa met gemiddeld 15% verder groeien. De groei komt wederom uit het Verre Oosten, Brazilië, Rusland, en het Midden Oosten. In deze landen stijgt de economie gestaag en gaat de middenklasse nu ook meer reizen. China zal vanaf de zomer weer aanzienlijk toenemen met een gemiddelde stijging van 30%, Rusland +19%, USA 3% tot 5%. Japan zal geen groei meer laten zien.

De Hospitality Outlook:
Tijdens het evenement krijgen aanwezigen een programma voorgeschoteld waarmee ze helemaal ‘up to date’ gebracht worden van de huidige stand van zaken en de economische verwachtingen met betrekking tot de Nederlandse Gastvrijheidbranche. Nieuw dit jaar zijn de inzichten gerelateerd aan de Retailsector. Tijdens het evenement zullen naast Global Blue Holland o.a. NBTC Holland Marketing, Amsterdam Airport Schiphol, KHN en VVV Nederland hun verwachtingen voor de toekomst presenteren en toelichten. Deelnemers krijgen antwoord op de vraag: met welke ontwikkelingen moet ik rekening houden met betrekking tot mijn toekomstige strategie, sales- en marketingplannen?

Meer informatie: www.globalblue.com en de Globe Shopper Index Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *