Sterke groei online verkoop tickets, pakketreizen en accommodaties in derde kwartaal 2022

De online bestedingen in het derde kwartaal van 2022 werden enorm gestuwd door uitgaven aan recreatie en toerisme. De Thuiswinkel Markt Monitor constateerde een groei in pakketreizen van +20% en van de verkoop van tickets voor attracties en evenementen +19%. (vergeleken met het derde kwartaal van 2021)

Ook de nummer drie op deze groeilijst heeft een link met vrijetijdsbesteding: Losse vliegtickets en accommodaties zagen een omzetgroei van 11% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

In totaal hebben Nederlandse consumenten in Q3 2022 €7,2 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in Q3 2021. De vrijetijdssectoren scoren dus ver boven het gemiddelde. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de coronabeperkingen en onzekerheden in het derde kwartaal van 2021.

Gemiddeld besteed bedrag per aankoop hoger

Per aankoop wordt er in Q3 2022 meer uitgegeven dan in Q3 2021: het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop neemt toe met 9%. Dit komt met name door het gemiddeld besteed bedrag per aankoop van diensten: tickets voor attracties en evenementen stijgen met 21%, pakketreizen met 14% en losse vliegtickets en accommodaties met 8% vergeleken met vorig jaar.

Nederlander koopt vaker in het buitenland

Cross-border bestedingen zijn gestegen met 12% ten opzichte van het derde kwartaal van 2021. Dit wordt veroorzaakt door de bestedingen aan diensten die stijgen met 28%, met name door uitgaven aan pakketreizen en losse vliegtickets & accommodaties in het buitenland. “De meeste cross-border bestedingen vinden plaats binnen Europa, maar we zien het aandeel van niet-Europese landen in de cross-border bestedingen van diensten toenemen in Q3. Nederlanders hebben bijvoorbeeld meer online uitgegeven aan diensten in de VS”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Bron en meer informatie: www.thuiswinkel.org

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *