1 op de 6 bedrijven gebruikt in 2025 AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. Bedrijven gebruiken vooral meer textmining en spraakherkenning, en zetten kunstmatige intelligentie het vaakst in voor marketing of verkoop. In de horeca gebruikt slechts 1 op de 16 bedrijven AI.

Dit blijkt uit recente cijfers over ICT-gebruik bij bedrijven van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zowel kleine als grotere bedrijven zijn meer kunstmatige intelligentie (AI-technologieën) gaan gebruiken. De toename is het sterkst bij bedrijven met 50 tot 250 werkzame personen (van 20 procent in 2023 naar 45 procent in 2025).
Ruim 1 op 3 gebruikt AI voor marketing of verkoop
Van de bedrijven die software of systemen op basis van AI gebruiken, doet 35 procent dit voor marketing of verkoop. 32 procent zet AI in voor bedrijfsadministratie of bestuurstaken (zoals risicobeoordeling, selectie van sollicitanten, vertalingen of planning). Het minst gebruiken bedrijven AI voor logistieke doeleinden (4 procent).
Bijna de helft van de bedrijven in de handel en ongeveer 40 procent van de bedrijven in informatie en communicatie (zoals informatietechnologie), verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening (van de bedrijven die AI gebruiken, red.), gebruikt AI voor marketing of verkoop.
Vooral meer textmining en spraakherkenning
Bedrijven gebruiken het vaakst de AI-technologieën textmining (het analyseren van geschreven tekst) en natural language generation (het genereren van geschreven of gesproken tekst). Het gebruik van textmining nam toe van 4 procent van de bedrijven in 2023, naar 12 procent in 2025. Ook het gebruik van spraakherkenning verdrievoudigde. Het gebruik van natural language generation ging van 3 procent in 2023, naar 8 procent in 2025, een ruime verdubbeling.
Ruim helft bedrijven informatie en communicatie gebruikt AI
Bedrijven in de informatie en communicatie gebruiken met 54 procent het vaakst een of meer AI-technologieën. In 2023 was dit nog 28 procent. Ook bedrijven in de specialistische zakelijke dienstverlening (zoals accountancy, reclame en marktonderzoek, en industriële ontwerp en vormgeving) en financiële dienstverlening gebruiken relatief vaak AI. De horeca, vervoer en opslag, en bouwnijverheid passen dit het minst vaak toe (6 tot 7 procent).

Gebrek aan ervaring belangrijkste reden geen AI-gebruik
Drie kwart van de bedrijven gebruikt geen AI-technologie en heeft dat ook niet overwogen. Bedrijven die dit wel hebben overwogen maar het toch niet gebruiken, noemen gebrek aan ervaring als belangrijkste reden (73 procent). Ook privacy en onduidelijkheid over de juridische gevolgen, zoals aansprakelijkheid bij schade, spelen een rol: 49 procent van de bedrijven noemt privacy als reden om geen AI-technologie te gebruiken, 42 procent noemt juridische gevolgen. Een klein deel (15 procent) van de bedrijven zegt dat ze het gebruik van AI niet nuttig vinden.
Meer informatie: cbs.nl/bedrijven-gebruiken-ai-vaakst-voor-marketing-of-verkoop