Sprankje hoop dat verhoging BTW tarief hotels en vakantieparken kan worden afgewend

De lobby om de verhoging van het btw tarief (van 9 naar 21%) voor de verblijfsrecreatie te voorkomen krijgt steeds meer steun. De motie in de Tweede Kamer om deze belastingmaatregel te schrappen is ‘aangehouden’. Stef Driessen van ABN AMRO rekende tijdens het Horwath Hotelcongres nog eens uit dat de maatregel, door diverse negatieve bij-effecten, eigenlijk geen extra inkomsten voor de staat oplevert. Hij hoopt dat er een herberekening kan plaatsvinden van de effecten en dat daarmee het voorstel van tafel verdwijnt.

Stef Driessen, en met hem vrijwel de gehele recreatiesector, snapt er weinig van: “Het beeld is duidelijk: de rekensom van de overheid klopt niet. De geplande opbrengst – 364 miljoen euro bij hotels en 302 miljoen euro bij vakantieparken – weegt niet op tegen de btw-verliezen in aanverwante sectoren. En dan zijn de gemiste inkomsten uit toeristenbelasting, vennootschapsbelasting en investeringen bij toeleverende sectoren nog niet eens meegerekend.”

Lees zijn hele toelichting op: Waarom een btw-verhoging op vakanties geld kost in plaats van oplevert

Driessen vestigt zijn laatste hoop op een herberekening van de werkelijke cijfers in aanloop naar de behandeling van het Belastingplan.

Ook Marijke Vuik, directeur van koninklijke Horeca Nederland deelt het sprankje hoop. Zo laat zij op Linkedin weten: “Steun voor de SP-motie kwam van SP Socialistische Partij, PVV Limburg, DENK, JA21 – Het Juiste Antwoord en Forum. Tel je BBB en GroenLinks/PvdA bij deze steun op, dan geeft dat ons vol vertrouwen dat bij de behandeling van het Belastingplan alsnog besloten kan worden om de btw-verhoging terug te draaien.”

Tot nu toe kreeg het terugdraaien van het BTW-voorstel onvoldoende steun. De BBB, bij monde van Henk Vermeer, lijkt nu toch te twijfelen: “We willen onderzoeken of het mogelijk is om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21%, die in 2026 wordt ingevoerd, terug te draaien. Naar nu blijkt wordt de hiermee beoogde belastingopbrengst namelijk bij lange na niet gerealiseerd en bovendien heeft deze maatregel een aanzienlijk negatief effect in de grensregio’s. Bij de behandeling van het Belastingplan komen wij hierop terug. Voor nu stemmen wij tegen de motie op stuk nr. 117, ook omdat deze ongedekt is.”

Advertentie over BTW verhoging

Op 9 september, de dag waarop er werd gestemd over de motie BTW verhoging verblijfsrecreatie, werd er door een coalitie van 35 partijen in recreatie en toerisme nog een advertentie in diverse media geplaatst. Zelfs het NBTC, die zich zelden mengt in in dit soort politieke aangelegenheden, deed mee. (Ministerie EZK is hun belangrijkste financier) De druk op de diverse politieke partijen neemt daarmee toe. Binnen de VVD, van oudsher een partij voor ondernemers, groeit ook de weerstand tegen deze maatregel. Wethouder Lars Carree van de gemeente Zandvoort: “De btw-verhoging op logies van 9% naar 21% is een slecht plan. Mijn amendement op het VVD-congres haalde het afgelopen zaterdag niet, maar mijn actie stopt hier niet.”

Zie ook ons overzichtsartikel op Pretwerk.nl: Overzicht van de loden lasten voor de verblijfsrecreatie – door stapeling ontstaan

2 reacties

  1. De BTW-verhoging van de horeca en vakantieparken is complete nonsens. Hoe kunnen politici zo dom zijn. Het levert geen geld op, het tegenovergestelde is het geval. Er komen minder toeristen doordat de horeca en de vakantieparken gedwongen zijn om de tarieven te verhogen. Het is echt krankzinnig.

  2. De btw verhoging is zeer onverstandig en gaat geld kosten voor overheid en bedrijven. Het geeft ook grote onrust en stress bij recreatie ondernemers. Het onderzoek van dhr. Driessen is duidelijk. De verhoging heeft een negatief resultaat op de recreatie branche die het toch al zwaar heeft door alle wetgeving.
    Minder boekingen door hogere prijs en weg blijven van buitenlandse gasten geeft minder omzet en dus ook een lagere vpb.

    Zet in op een btw verlaging dat geeft meer boekingen, meer omzet, meer investeringsmogelijkheden en hogere vpb.

    Al dus een bezorgde recreatie ondernemer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *