Samengaan toeristische marketing Veluwe en Arnhem/Nijmegen

Het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) en het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) gaan hun marketinginspanningen samenvoegen. De nieuwe organisatie start per 15 maart 2014 onder de naam; Regiomarketing Gelderland. RBT Rivierenland laat weten niet blij te zijn met de naamgeving van de nieuwe organisatie.

ten napel en de mol
Ten Napel (l) en De Mol (r)

Draagvlak
Onlangs hebben het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) en het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) een extern onderzoek onder de stakeholders laten uitvoeren. Meer dan 80% van de geïnterviewden uit bedrijfsleven en overheid blijkt voorstander te zijn van een samengaan van VBT en RBT KAN in één (toeristische ) marketingorganisatie.
Het bundelen van kennis en mankracht, het efficiënt uitvoeren van marketingactiviteiten en het nadrukkelijk profileren van de regiomerken Veluwe en Arnhem Nijmegen via de campagne ‘Gelderse Streken’ worden als voordelen genoemd.

Organisatie
Algemeen directeur Jurriaan de Mol en directeur Roeland ten Napel zullen leiding geven aan deze nieuwe marketingorganisatie voor de Veluwe en de regio Arnhem Nijmegen. Elisabeth Tuijnman zal optreden als voorzitter van de Raad van Toezicht. Doel is voor meer dan 1.500 toeristische bedrijven en meer dan 35 gemeenten meer gasten, meer overnachtingen, meer bestedingen en meer werkgelegenheid te realiseren.

Verwarrend?
De structuur van toeristische marketing in Gelderland is nu niet bepaald overzichtelijk. Wat we op internet vinden: Vier toeristische regio’s in Gelderland presenteren zich samen onder de merknaam Gelderse Streken. De organisatie Toerisme Gelderland voert o.a. de campagne Gelderse Streken uit. Het Vrijetijdshuis Gelderland speelt ook een rol in het toerisme van de provincie w.o. “Samenwerking tot een optimale marketing en promotie.”. Volgens directeur Jurriaan de Mol is deze laatste organisatie inmiddels overbodig (er zijn geen mensen in dienst) en zal op termijn worden opgeheven. En dan hebben alle vier de regio’s ook nog eens eigen websites:

regio consumentensite corporate b2b website
Veluwe www.develuwe.nl www.develuwe.biz
Arnhem Nijmegen www.vvvarnhemnijmegen.nl     www.rbtkan.nl
Rivierenland www.rivierenland.nl www.rivierenland.biz
Achterhoek www.achterhoek.nl

 

de beide logo's
de beide logo’s

Logo en naamgeving
Richard de Bruin, directeur van RBT Rivierenland (één van de Gelderse Streken), laat weten niet blij te zijn met de naamgeving en huisstijl van de nieuwe organisatie: “Dit leidt alleen maar tot verwarring. De naam en huisstijl van Regiomarketing Gelderland lijkt erg op die van Toerisme Gelderland. Het is bovendien een naam die de lading niet dekt, want de Achterhoek en Rivierenland maken geen deel uit van deze nieuwe partij. Dit hadden we in een vooroverleg al aangegeven.” Over de samenwerking op zich is De Bruin wel positief: “Dat zorgt ongetwijfeld voor voordelen en kostenbesparingen.”

Over de naamgeving zegt Jurriaan de Mol: “We hebben het woordje ‘regio’ toegevoegd om aan te geven dat het niet de hele provincie betreft. Anders hadden we het wel ‘Marketing Gelderland’ genoemd. In het nieuwe logo staan duidelijk de regio’s vermeld, dus ik verwacht daarin geen verwarring. ” Het ligt in de lijn der verwachting dat de corporate websites van VBT en RBT KAN op termijn worden samengevoegd. Maar dat is volgens De Mol een actie die op termijn zal worden gerealiseerd. “We hebben op dit moment veel werk om de organisaties samen te voegen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *