• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Ruim helft van de Nederlanders gaat dichter bij huis op vakantie

8 juli 2022 by Redactie Reageer

Holidu, boekingswebsite voor vakantiehuizen heeft onderzoek laten doen welk gevolg de prijsstijging van vakanties heeft op de vakantiekeuze. Een belangrijke conclusie: Ruim de helft van de Nederlanders is van plan dichter bij huis op vakantie te gaan als gevolg van de prijsstijging.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1077 Nederlandse vakantiegangers.

Dichter bij huis op vakantie

Ruim 55 procent van de Nederlanders geeft aan dichter bij huis op vakantie te gaan als de prijzen blijven stijgen. Vooral huishoudens met kinderen t/m 12 jaar (63 procent). “De afgelopen twee jaar vierden we massaal vakantie in eigen land vanwege de coronapandemie”, zegt Lotte Hill-Bolscher – PR & Online Marketing Manager Holidu. “Nu de prijzen van vakanties blijven stijgen, zien we dat de Nederlander bereid is opnieuw vakantie te vieren in een vakantiehuisje aan de Zeeuwse kust of ergens in het prachtige heuvellandschap van Limburg. Om onze buurlanden Duitsland en België niet te vergeten. Want ook die zijn dicht bij huis en geliefd.” 

Nederlander kiest voor financiële zekerheid 

Als de koopkracht blijft dalen en de prijzen blijven stijgen voor het boeken van een vakantie, zal dit nog meer impact hebben op het vakantiegedrag van de Nederlander. Opvallend is dat ruim 2 op de 3 Nederlanders kiest voor een ander type vakantie accommodatie als gevolg van de prijsstijging. Uit onderzoek blijkt dat 63 procent van de Nederlanders is geneigd een vakantiehuis te boeken waar ze zelf kunnen koken, en daarmee kosten kunnen besparen op eten buiten de deur. Met name huishoudens met kinderen zouden kiezen voor een verblijf met faciliteiten om te koken. Ruim 75 procent blijkt uit onderzoek van Holidu. “We zien dat de populariteit van het boeken van vakantiehuizen blijft stijgen. Na het einde van het eerste kwartaal van 2022 zien we een sterke toename van het aantal boekingen van vakantiehuizen. Alleen al in de eerste drie maanden kwamen er tien keer zoveel gasten dan vorig jaar naar de vakantiehuizen van Bookiply (Holidu Group). En het hoogseizoen is nog maar net begonnen”, zegt Hill-Bolscher. “Door zelf boodschappen te doen en te koken op vakantie kunnen huishoudens een hoop geld sparen. Zo blijft er meer geld over voor andere leuke activiteiten met het gezin.” De gemiddelde Nederlander vindt de aanhoudende prijsstijging niet in verhouding staan tot hun inkomsten. Zo blijkt ook uit onderzoek. Met name huishoudens met kinderen (60 procent) en niet werkenden (56 procent) vinden de stijging niet in verhouding staan. 

Korter op vakantie

De prijzen van vliegtickets, accommodaties en huurauto’s blijven stijgen. Toch gaat 2 op de 3 Nederlanders gewoon op vakantie dit jaar, zo blijkt uit onderzoek van Holidu. Vooral de meerpersoonshuishouden zonder kinderen (67 procent) en Nederlanders met een fulltime baan (75 procent) gaan eropuit. Wel opvallend is dat 47 procent van de Nederlanders hun vakantie zouden inkorten als de prijzen voor vakanties blijven stijgen. “Op dit moment zien we binnen Holidu de duur van vakanties nog stijgen. Terwijl onze website bezoekers in 2020 en 2021 gemiddeld zo’n 6,3 nachten boekten, zien we in 2022 dat het gemiddelde aantal nachten naar 7,2 is gestegen”, zegt Hill-Bolscher. “Maar dat is te verklaren door de eerdere coronapandemie. Het wordt spannend welke cijfers we volgend jaar gaan zien.” 

Bron en meer informatie: www.holidu.nl

Categorie: Recreatie actueel, Verblijfsrecreatie Tags: prijsstelling, vakantiehuizen, vakanties

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Uitbreidingsmogelijkheden toeristische attractie vaak beperkt door de omgeving

Vakbeurzen herstellen, publieksbeurzen blijven achter

Landal Wirfttal spreekt tieners aan met nieuw entertainmentconcept

Convious netwerkevent voor de dagrecreatie

De groeispurt van VR Nederland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

mrt 22
07:00 - 15:00

ZwembadBranche congres

mrt 23
15:00 - 19:00

Convious netwerk event dagrecreatie

mrt 29
29 maart om 10:00 - 30 maart om 17:00

Webwinkel Vakdagen

apr 1
Gehele dag

Open Camping Dag

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Rachid Chabali op Knelpunten toezicht zwembaden in kaart gebracht
  • Avasto op Van Egdom waterglijbanen overgenomen door het Duitse Wiegand Waterrides
  • Marjo op Stappen in verhoging minimumloon gaan te snel voor o.a. de recreatiesector

Secundaire Sidebar

Insight

“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

Toestaan van tijdelijke bewoning voor vitalisering vakantiepark

Podcast: Richard Otten in gesprek met Marco Budding van EuroParcs

Markt voor skihallen in Nederland is aardig verzadigd

Rabobank adviseert leisure sector: Zet in op digitaliseren

Lees meer over Insight »

Kennispartners

BCE leisure

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS