Roer radicaal om bij Veluws Bureau voor Toerisme

Alhoewel De Veluwe in 2012 een mooie stijging liet zien van ruim 11% meer vakanties ten opzichte van 2011, is de tevredenheid over de toeristische promotie van de Veluwe, zowel bij gemeenten als ondernemers, te laag. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door ZKA. Vooral in de communicatie van het VBT richting de achterban, valt een flinke verbeterslag te maken.

Digitaal Informatie Punt
Digitaal Informatie Punt

Op 1 juli kwamen de betrokken partijen bij elkaar om de resultaten van het onderzoek te bespreken. Op initiatief van de Kamer van Koophandel en het VBT was het onderzoek aan ZKA uitbesteed. De uitkomsten van het onderzoek waren bijzonder kritisch, maar boden ook inzicht in verbetering.

Te onduidelijke verwachtingen
Er zit een kloof tussen de prestaties die geleverd worden – de groeicijfers op de Veluwe zijn substantieel hoger dan in de rest van Nederland – en hoe ondernemers en gemeenten die beleven.Gemeenten beoordeelden de activiteiten van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) met een zes; van de ondernemers op de Veluwe kreeg de organisatie een vijf. Ton Peters van ZKA lichtte de resultaten toe: “In het onderzoek blijkt dat het VBT niet voldoet aan de verwachtingen. Maar wat die verwachtingen zijn, is niet altijd even duidelijk. Bij de start van het VBT in 2010 is er geen duidelijk doel afgesproken. Dat heeft als gevolg dat partijen geen duidelijke  ‘stip op de horizon’ hebben, waar zij naar toe werken. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat 85% van de respondenten veel belang hecht aan zowel de activiteiten van de lokale VVV’s, dicht bij huis,  als aan de bovenlokale regiomarketing vanuit ‘het hoofdkantoor in Apeldoorn’. De waarderingscijfers geven het volgende beeld: 45% positief, 35% neutraal en 20% negatief. Er zit dus een kloof tussen het belang wat er gehecht wordt aan de activiteiten en de waardering erover. Juist de lokale VVV kantoren worden massaal gesloten als gevolg van de veranderende manier van informatieverwerving via internet. Er blijven op de hele Veluwe nog slechts zes kantoren open.

wandelen op de veluweContinu teruglopende financiering
Rene Holm, directeur van het VBT, wil aan de slag met  de uitkomsten. “We hebben dit onderzoek laten uitvoeren, omdat we signalen opvingen dat partijen zich te weinig herkenden in de strategie van het VBT. Maar deze conclusies zijn duidelijk. Aan de groeicijfers ligt het niet; die zijn prima, maar blijkbaar moeten we beter overleggen welke koers we varen, en de diverse partijen nadrukkelijker betrekken bij onze activiteiten.”
Gemeenten kunnen ook naar zichzelf kijken bij de beoordeling van de werkzaamheden. Sinds 2010 werd de bijdrage van gemeenten aan het VBT met 45% gekort. Er is daardoor te weinig duidelijkheid over het beschikbare budget.

Hoe nu verder?
Dat er een centrale organisatie nodig is voor goede promotie van De Veluwe als toeristische bestemming, staat bij geen van de betrokken partijen ter discussie. Het economisch belang van toerisme voor deze regio is daarvoor te groot. De Raad van Toezicht heeft wel besloten dat het roer bij het VBT radicaal om moet. Afspraken zijn o.a. gemaakt over:

  • Een visiedocument. Hierin moet de koers van het VBT duidelijk worden vastgelegd, waardoor duidelijkheid over ‘de verwachtingen’ ontstaat. Het visiedocument wordt in september gepresenteerd.
  • Gemeenten moeten kleur bekennen en zekerheid bieden over de beschikbare middelen op langere termijn.
  • Het VBT zal duidelijker met ondernemers en gemeenten moeten communiceren over hun activiteiten.

Reactie van de redactie
De kritiek op het VBT is herkenbaar; te weinig gemeenten en bedrijven herkennen zichzelf in de strategie. Maar is de kritiek ook terecht? Het locale VVV kantoor wordt hoog gewaardeerd; met name omdat het dichtbij, persoonlijk en zichtbaar is. Maar deze vorm van toeristische promotie is wel relatief duur. Toeristische informatievoorziening wordt steeds vaker en beter georganiseerd via kostenefficiënte online kanalen. Daar presteert het VBT naar behoren. Een klacht van bedrijven was dat zij binnen de website slecht worden gevonden. Maar is het primaire doel van het VBT niet om mensen te verleiden tot een vakantie op de Veluwe? Als die beslissing eenmaal is genomen, dan pas volgt de beslissing over een specifieke accommodatie, en kunnen bedrijven via diverse kanalen onderling de concurrentie aangaan. Via de website www.develuwe.nl worden toeristen, zonder provisie, doorverwezen naar de accommodaties en attracties. Zo’n doorverwijzing komt de zichtbaarheid van het VBT weliswaar niet ten goede, maar zit de ondernemer te wachten op zichtbaarheid via een rekening?

Meer informatie:
www.develuwe.biz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *