Rijksmuseum is qua bezoekcijfers weer helemaal terug op pré-coronaniveau

Het Rijksmuseum in Amsterdam ontving het afgelopen jaar 2.7 miljoen bezoekers. Daarmee wordt het bezoekcijfer uit 2019 geëvenaard. Tijdens de coronajaren kende het museum een lastige tijd (675.000 in 2020 en 625.000 in 2021). Door het vrij trage herstel van het internationaal toerisme bleef het bezoek aan het Amsterdamse museum in 2021 steken op 1.760.000.

De Vermeer-tentoonstelling was de topattractie in het museum in 2023. Foto: Henk Wildschut

Ruim één miljoen bezoekers kwam uit Nederland. Van de internationale bezoekers kwamen de meeste mensen uit de Verenigde Staten (12% van het totaal), gevolgd door Frankrijk en Duitsland (beide 7% van het totaal). 473.000 kinderen bezochten in 2023 het Rijksmuseum. Het online bezoek lag nog vele malen hoger: 8,2 miljoen mensen bezochten de website en via sociale media werden 77 miljoen mensen bereikt.

Blockbuster Vermeer

De grote belangstelling is voor een belangrijk deel te danken aan de blockbuster ‘Vermeer‘, die in het voorjaar ruim vier maanden te zien was. Het was de best bezochte tentoonstelling in de geschiedenis van het Rijksmuseum.

De tentoonstelling Vermeer kon op veel waardering rekenen bij het publiek en kreeg wereldwijd lovende kritieken. Het publiek beoordeelde de tentoonstelling met een 8,7. Dankzij extra verruiming van de openingstijden konden ruim 650.000 mensen de tentoonstelling bezoeken. Via de online special Dichter bij Johannes Vermeer met Stephen Fry en Joy Delima genoten wereldwijd nog eens bijna 900.000 mensen van het werk van Vermeer.

Samenwerking met regionale musea

De samenwerking met andere musea in Nederland werd dit jaar verder geïntensiveerd. Naast de bestaande samenwerking met zes regionale musea (M6) was er een nieuw initiatief: Match. In de zomer toonden twaalf musea in het hele land een topstuk uit de collectie van het Rijksmuseum. Dat topstuk werd gematcht met een werk uit hun eigen collectie. De helft van de deelnemende musea zag hierdoor een opvallende stijging van het aantal bezoekers. Match trok in totaal meer dan 140.000 bezoekers.

Duurzaamheid

In 2023 werden weer stappen gezet op weg naar verdere verduurzaming. Zo ging het Rijksmuseum dit jaar vrijwel geheel van het gas af. Alle cv-ketels in het hoofdgebouw werden vervangen door warmtepompen waardoor het Rijksmuseum nu 97% minder gas verbruikt dan in 2019. Daarnaast onderzoekt het Rijksmuseum hoe de klimaatcondities op zaal verruimd kunnen worden zodat het energieverbruik verder omlaag kan. Ook is gestart met het project GoGreen, waarin onderzoek wordt gedaan naar de meest milieuvriendelijke manieren van conservering en restauratie.

Toegankelijkheidsproject ‘Dichter bij Vermeer’. Foto: Esther Meijer

Toegankelijkheid

Tijdens de tentoonstelling Vermeer is gestart met het project Dichter bij Vermeer, waarbij levensgrote replica’s van de vier Vermeer-schilderijen van het Rijksmuseum reizen langs verpleeghuizen en seniorencomplexen. Mensen die niet in staat zijn naar het Rijksmuseum te komen kunnen zo toch genieten van Het Melkmeisje, het Straatje, de Liefdesbrief en Brieflezende vrouw in het blauw. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door founder Philips, de Elisabeth Art Foundation/Rijksmuseum Fonds en Pon. Dankzij het Bartiméus Fonds lanceerde het Rijksmuseum in 2023 een nieuw navigatiesysteem voor mensen met een visuele beperking. Deze navigatie is ontwikkeld in de eZwayZ-app, waarmee iedereen zelfstandig, veilig en moeiteloos door gebouwen kan navigeren.

Meer informatie: www.rijksmuseum.nl/nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *