RegioRadar Eindhoven toont het belang van een goed werkende toeristische database

De consument zoekt tegenwoordig zijn toeristische informatie en inspiratie voornamelijk online. Dit soort informatie vraagt om een goed onderhouden database, met daaraan gekoppeld de juiste filters. In de regio rond Eindhoven zijn 21 gemeenten een nieuwe samenwerking gestart in het project RegioRadar.

De culturele en toeristische informatie van 21 regiogemeenten in ZuidWest Brabant wordt in een gezamenlijke open database ontsloten, waarna de redactie het aanbod voor de RegioRadar selecteert en tijdens regiobrede bijeenkomsten thema’s en campagnes uitdenkt en faciliteert voor en met het netwerk.

RegioRadar Eindhoven is bedacht door het team van citymarketeer Peter Kentie, en de website is gerealiseerd door Insiders Online.

Gepuzzel met toeristische informatie

In 2020 trok VVV Nederland de stekker uit een nationale database voor recreatieve en culturele activiteiten. Er zaten destijds al (te) veel grijze gebieden in de database om een landelijk dekkend overzicht te kunnen beloven.

Ook Google is actief in deze markt van toeristisch recreatieve informatievoorziening. Toch blijkt in de praktijk dat ook zij dit kunstje nog niet optimaal kunnen uitvoeren. Het is lastig om een overzicht te maken van activiteiten uit diverse bronnen – en die te filteren voor diverse doelgroepen.

In diverse regio’s wordt nog wel met succes een database bijgehouden. Dat vergt vaak veel handmatig invoerwerk en een zorgvuldige selectie. Het ontsluiten van de database is ook weer een vak apart.

Samenwerken is de sleutel naar succes

De consument die er een dagje op uit wil trekken is op zoek naar een website die zo compleet mogelijk is, en liefst ook met een bereik over een hele regio. De samenwerking rondom Eindhoven in de RegioRadar is dan ook een goed initiatief. De consument is immers mobiel -en het maakt niet zoveel uit of een activiteit plaatsvindt in een buurgemeente. Bovendien zorgt een samenwerking voor een veel grotere database (en dus keuze voor de consument).

Peter Kentie, directeur van marketingorganisatie Eindhoven 365 vertelde onlangs op het Citymarketingcongres:  “We signaleerden dat er grote behoefte was bij de inwoners van Eindhoven aan informatie over het vrijetijdsaanbod in een straal van 15 minuten rijden van e stad. Die vraag heeft er toe geleid dat wij een coalitie hebben samengebracht om die data te verzamelen.  Dit is een kleiner gebied dan Brabant, maar beduidend groter dan de gemeentegrenzen van Eindhoven. We zijn ons ook veel meer bewust geworden van de kwaliteiten van de eigen plaats en de meerwaarde van combinatie stad & regio.”

De dienstverlening aan de consument is slechts een kant van de medaille. Door de samenwerking krijgen diverse gemeenten en organisaties toeloop van nieuwe doelgroepen die goed aansluiten bij het aanbod en activiteiten.

De volgende stap is de filter die je op een website loslaat. De website van RegioRadar wordt handmatig gemodereerd, en die persoonlijke interpretatie is op dit moment nog essentieel voor een relevant aanbod.

Servia van der Laak van Insiders benoemt de onderdelen die dit platform extra bijzonder maken: “Het concept is vooral gericht op de eigen bewoners, die hiermee een eigen etalage krijgen van de activiteiten in de regio. Via de ‘Vind voor mij’-optie, wordt het aanbod op tijd en persoonlijke situatie wordt gebundeld. Dat geeft een nieuwe dimensie aan de regio-samenwerking.”

Meer informatie:

https://www.regioradareindhoven.nl/nl/agenda

https://www.insiders.nl/nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *