De Veluwe is in 2025 opnieuw uitgeroepen tot het sterkste streekmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda. De regio voert de ranglijst overtuigend aan, vóór Zuid-Limburg (2) en Texel (3). De Veluwe scoort het hoogst op bekendheid, waardering, binding én bezoekintentie en blijft daarmee veruit favoriet onder Nederlanders.
De Veluwe wordt breed gewaardeerd door het Nederlandse publiek, zo blijkt uit een steekproef onder 12.670 respondenten van 18 jaar en ouder. Deze laat zien dat de aantrekkingskracht zich uitstrekt over alle leeftijden, regio’s en leefstijlen.
Meer dan de helft van de ondervraagden die de naam van de Veluwe kennen, roemt de streek om haar overvloed aan groen, mooie natuur en aantrekkelijke wandelmogelijkheden. Tussen de 40 en 50 procent geeft aan dat de Veluwe uitstekende opties biedt voor een fietstocht of (korte) vakantie of een bezoek aan recreatiegebieden. Daarnaast waardeert tussen een kwart en een derde van de respondenten de prettige sfeer, hoge kwaliteit van verblijf en de mogelijkheden voor uitstapjes met de auto. Ook bezoekers van dierentuinen, attractieparken en sportevenementen voelen zich bovengemiddeld aangetrokken tot de streek
Over het onderzoek
Het Steden & Streken Merkenonderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Universiteit Utrecht helpt mee met de opzet. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen liet vanuit het onderzoek een speciale data-analyse voor de Veluwe maken. In het onderzoek worden de 100 bekendste streken gemonitord op 42 reputatiefactoren. Zuid-Limburg handhaaft de 2e positie van vorig jaar op de ranglijst van sterkste streekmerken. Texel klimt 5 plekken naar de 3e positie en wordt gevolgd door het gehele Waddenzeegebied op plek 4 en een andere Waddeneiland op plek 5: Terschelling.
Meer informatie: toerismevan.nl/veluwe-opnieuw-het-sterkste-streekmerk-van-nederland