De vier regio-VVV’s in Limburg werken samen aan internationale Inlimburg campagne

Op 18 oktober jl. vond de lancering plaats van de nieuwe Inlimburg campagne gericht op hoofdzakelijk de Duitse markt. De uitvoering van de campagne Inlimburg is in handen van de Samenwerkende VVV’s in Limburg (SVL). Hierin hebben de vier regionale promotie-organisaties in Limburg, te weten Visit Zuid-Limburg, Maastricht Marketing, Limburg Marketing en Visit Noord-Limburg zitting.

In een eerder stadium (februari 2021) wilden de organisaties Visit Zuid-Limburg en Maastricht Marketing niet meewerken aan een promotiecampagne #Inlimburg, geïnitieerd door de provincie Limburg. Die plooien werden in maart 2021 gladgestreken, nadat Provinciale Staten de gedeputeerde had teruggefloten van zijn initiatief om de campagne alleen met Noord- en Midden Limburg op te zetten. Sindsdien is de SVL weer de partij die de campagne #Inlimburg, namens alle VVV’s uitvoert. Inmiddels (sinds april 2021) is er ook een nieuwe gedeputeerde voor toerisme actief (Stephan Satijn).

toelichting redactie Pretwerk

Met deze campagne wordt de toeristische marketingstrategie van Limburg verder vormgegeven met als doel Limburg meer bekendheid te gaan geven in het bijzonder op de Duitse markt, zodat Limburg weer een ‘top of mind’ bestemming wordt ook aan de andere kant van de grens. En dan met name gericht op de Duitsers woonachtig in de regio’s Noord-Rijn-Westfalen, Hessen en Rijnland Palts.

Limburg wordt daarbij als een aantrekkelijke ‘dichtbij’ bestemming voor de Duitser gepositioneerd, met een divers en compact vrijetijdsaanbod. Om dit tot uiting te brengen zijn door de uitvoerende promotie-organisatie SVL een vijftal overkoepelende thema-belevingen leidend gemaakt, namelijk:

  1. de unieke Lange afstand fietsroute langs de Limburgse Maas;
  2. het rijke culinaire aanbod van de streekkeuken in de diverse toprestaurants;
  3. de vele outdoor- en slechtweer voorzieningen;
  4. de levendige steden met hun vele unieke evenementen;
  5. het unieke aanbod op het gebied van bezinning, pelgrimage, spa en ayurveda.

Met deze thema’s wordt het meerdaags verblijf verder gestimuleerd, dat sinds de coronajaren een behoorlijke daling te zien gaf (van 3 mln in 2019 naar 1.6 miljoen Duitse (verblijfs)gasten in 2021). Dit met als gevolg tevens een behoorlijke daling van het aantal toeristische overnachtingen in 2021 t.o.v. de jaren ervoor met maar liefst 58%.

Met de financiële steun van de Provincie Limburg is ter ondersteuning van het totale vrijetijdsveld in Limburg, een gezamenlijke marketingcampagne voor Duitsland opgezet onder de noemer ‘Limburg an der Maas’ met als pakkende slogan ‘enjoy like a Limburger’. De Maas als verbinder tussen de gast en het uitgebreide aanbod. Met ‘enjoy like a Limburger’ krijgt de campagne een brede en internationale uitstraling en wordt de gast meegenomen in het leven van de ‘locals’ in Limburg. Limburg is niet zo maar een bestemming, Limburg is een gevoel dat we willen overdragen aan de Duitse gast. ‘Enjoy en relax’ als een Limburger!

De campagne en de diverse belevenissen worden in Duitsland onder de aandacht gebracht via onder meer de (Duitse) website van inlimburg.com, een op maat gemaakte social media en ‘branded player’ campagne met korte campagnefilmpjes in diverse Duitse media, een pagina-groot artikel in de grootste Duitse kranten in de regio Noord-Rijn-Westfalen (3 maanden lang elke zaterdag), diverse persreizen en een ‘roadtrip’ langs de Limburgse Maas. Daarnaast worden diverse blogs en artikelen geplaatst op de website inlimburg.com en worden influencers en pers van passende mediakanalen uitgenodigd in Limburg om te publiceren over hun belevenissen.

Meer informatie: www.inlimburg.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *