Dinsdag 17 juni 2014 hebben branchevereniging RECRON en start-up Recreatie Nederland BV een meer-jaren overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst wordt het startsein gegeven voor de ontwikkeling van een marketingplatform voor de recreatiebranche. Recreatie Nederland gaat onder de naam Elke Plek een boekingssite voor consumenten opzetten. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf zakelijke proposities en concepten voor de recreatieondernemer. De samenwerking voorziet onder meer in een exclusieve licentie van RECRON aan Recreatie Nederland om met de toevoeging ‘powered by RECRON’ het platform te ontwikkelen.
Een eigen marketingplatform is een lang gekoesterde wens van RECRON. Al in 2010 stemden de leden in met het opzetten van een dergelijk platform. “We zijn erg verheugd dat we nu met volle vaart van start kunnen. Wij zien dat onze partner, Recreatie Nederland, voortvarend van start gaat. Zij hebben daar een uniek plan voor ontwikkeld dat bovendien een groot draagvlak heeft bij de vereniging en onze leden.”, aldus Adri van der Weyde, directeur a.i. van RECRON.
Elke Plek
Veel recreatieondernemers zijn voor hun boekingen afhankelijk van externe commerciële websites. Voor iedere boeking moet vaak een forse fee worden afgedragen. Dit zorgt voor een enorme druk op het rendement van de recreatiebedrijven. Met de ontwikkeling van de eigen boekingssite, Elke Plek (www.elkeplek.nl), zal dit niet het geval zijn. ”We hebben een vaste lage fee voor RECRON-leden. Bovendien wordt de website samen met de leden opgezet waardoor het volledig zal aansluiten op de wensen vanuit de markt.” aldus Jeroen Wilhelm, mede-oprichter en mede-eigenaar van Recreatie Nederland BV. De site zal later dit jaar gelanceerd worden.
Kruisbestuiving
Naast het consumentenportaal, ontwikkelt Recreatie Nederland BV in samenwerking met toeleveringsbedrijven van de sector, nieuwe concepten voor de sector. Daarnaast worden ook white label diensten aangeboden. Voorheen werd dit gedaan binnen de vereniging RECRON zelf. “RECRON heeft besloten dat dit soort zakelijke activiteiten niet passen binnen de branchevereniging. Aangezien wij direct een kruisbestuiving zagen met onze business-to-consumer activiteiten, heeft Recreatie Nederland aangegeven die activiteiten graag over te willen nemen van RECRON.” aldus Jan ten Hoor, mede-oprichter en mede-eigenaar van Recreatie Nederland BV. Er zijn inmiddels samenwerkingen met partijen zoals o.a. Deli XL, Eneco en GDF SUEZ.
Geen weeffouten
De samenwerking tussen beide bedrijven is vastgelegd in een 5-jarige licentieovereenkomst (met een optie voor nog een 5 jaar extra) waarin onder andere ook de borging van de belangen van de RECRON-leden is vastgelegd. Daarnaast is bepaald dat de website van Elke Plek niet alleen voor RECRON-leden toegankelijk is maar voor iedere recreatieondernemer. “Je zou ons kunnen vergelijken met de funda van de recreatiesector.” Aldus Wilhelm (en ex-marketing manager funda). “We hebben echter een aantal weeffouten weten te vermijden. RECRON heeft bijvoorbeeld geen financieel belang in de nieuwe vennootschap. Daarnaast mogen ook niet RECRON-leden gewoon op Elke Plek instappen, iets wat overigens voor de RECRON- leden geen enkel probleem bleek te zijn.” Op deze manier is een goede balans ontstaan tussen vrij ondernemerschap en het behartigen van de belangen van de branche.
Meer informatie:
www.recron.nl
www.elkeplek.nl