Ondernemers in de recreatiesector erkennen dat zij veel baat kunnen hebben bij verdergaande digitalisering van hun bedrijf. Er zijn nogal wat drempels die er voor zorgen dat de kansen niet worden gegrepen. Op nummer 1 staat ‘onvoldoende kennis en vaardigheden’ (61%); gevolgd door onvoldoende budget (52%) en onvoldoende tijd (35%). Dat zijn enkele conclusies uit de Nationale Digitaliseringsmonitor van het NBTC.

Via een brede enquête onder ondernemers en andere betrokken partijen in de recreatiesector heeft NBTC de afgelopen maanden geïnventariseerd wat de stand van zaken is m.b.t. digitalisering van de recreatiesector. De belangrijkste groepen van respondenten waren accommodatieverschaffers (39%), foodservice (15%) en DMO’s (12%). Ook via een banner op Pretwerk.nl is opgeroepen om mee te doen met deze inventarisatie. Deelnemers bedankt voor je bijdrage!
De enquête schetst geen heel positief beeld over de huidige situatie rond het thema ‘Digitalisering in de recreatiesector’. Minder dan de helft van de organisaties (45%) heeft een structurele strategie voor de ontwikkeling van digitalisering binnen hun organisatie. Men geeft zichzelf gemiddeld een rapportcijfer van 6,1 als het gaat om vaardigheden op het gebied van digitalisering. Zo’n 60% geeft aan dat hun organisatie in de afgelopen twee jaar nieuwe producten en/of diensten heeft (door)ontwikkeld op basis van digitale technologie.
Waar liggen kansen?
Als eerste werd gekeken naar de technologieën die organisaties nu al inzetten. Dat zijn:
- Generatieve AI (56%)
- Mobiele & contactloze technologie, b.v. bij inchecken of betalen (44%)
- Internet of things, zoals b.v. een slimme thermostaat (25%)
.
Veel organisaties zien ook een meerwaarde in het delen van data. Denk hierbij aan bezoekcijfers, bezettingsgraad, conversiepercentages, interesseprofielen, aanboddata, etc. Op dat gebied is er nog veel werk aan de winkel. Slechts 33% zegt dat zij hier op dit moment structureel aan deelnemen.
Van inventarisatie naar aanpakken
In de inleiding benoemden we al de belangrijkste belemmeringen om structureel met Digitalisering in de recreatiesector aan de slag te gaan. (1. kennis, 2. geld en 3. tijd). Op de vraag op welke manier de respondenten het liefst geholpen willen worden, kwamen de volgende resultaten binnen:
- Voorbeeldprojecten (46%)
- Tijd voor experimenten en pilots (39%)
- Hulp bij digitale strategievorming (34%)
- Inzicht in digitale trends (33%)
- Training van personeel (32%)
- Inzicht in financieringsmogelijkheden (26%)
Bron en meer informatie: Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid – NBTC