Recreatieve fietsers stappen vaker op de pedalen dan vijf jaar geleden en oordelen gunstiger over de mogelijkheden om te fietsen in eigen land. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB heeft laten uitvoeren onder 9156 fietsers.
Toch zien recreatieve fietsers ook verbeterpunten. Veiligheid en comfort van de fietspaden en wegen kunnen volgens de helft van de fietsers beter. Fietsers storen zich met name aan te smalle paden en slechte kwaliteit van het wegdek. Ook drukte op fietspaden, snelheidsverschillen en asociaal gedrag zijn voor een toenemend aantal fietsers een ergernis. Een probleem dat in 2016 alleen speelde in de Randstad.
De beste provincie om te fietsen is Drenthe (8,5). Op een gedeelde tweede plaats volgen Gelderland en Zeeland met een 8,4. De provincies Overijssel, Friesland en Noord-Brabant delen de derde plaats (8,3). Het recreatief fietsen wordt gemiddeld met een 8,2 beoordeeld. Dit is hoger dan in 2016 toen de waardering een 8,0 was.
Tweederde van de recreatieve fietsers maakt tenminste één of meerdere tochten per week. Zij leggen veel kilometers af; een gemiddelde tocht van een e-biker ligt tussen de 30 en 50 km, wielrenners leggen vaker tussen 50 en 70 km of meer af en ‘gewone’ fietsers zijn goed voor afstanden tot 30 km. Opvallend is dat het aantal ondervraagden dat een fietstocht vanaf een parkeerplaats begint is toegenomen van 13% in 2016 naar 19% in 2021. Een kwart van de e-bikers gebruikt de auto en een fietsdrager om een ander gebied te verkennen. Het toegenomen aantal fietstochten veroorzaakt dus ook meer autokilometers en parkeerdruk bij mooie gebieden. Toch beginnen de meeste fietstochten nog steeds thuis.
Ruim de helft van de ondervraagden gebruikt een e-bike voor een recreatieve fietstocht. Dat is een forse groei vergeleken met 2016, toen het gebruik van een e-bike op 32% lag. Het aantal verkochte e-bikes neemt enorm toe. In 2021 was meer dan de helft van het aantal verkochte fietsen een e-bike. De ANWB ziet een toename van het e-bike-gebruik onder alle leeftijden.
Recreatief fietsen is één van de populairste vrijetijdsbestedingen onder Nederlanders. In het eerste coronajaar 2020 nam het aantal recreatieve kilometers toe met 30% vergeleken met 2019.
Bron en meer informatie:
- Nieuwsbericht op www.anwb.nl
- Resultaten onderzoek Recreatief fietsen in Nederland 2022