Recreatieadviseurs van ZKA aan de slag met Recron innovatie Campagne

ZKA tekent vandaag een samenwerkingsovereenkomst met Recron voor het gebruik van de Recron Innovatiecampagne (RIC). Het is een voortzetting van de goede samenwerking met Recron die de laatste jaren steeds verder is aangehaald. ZKA is als TOPAdviseur nu ook gecertificeerd de tools van de Recron Innovatiecampagne te gebruiken.

De RECRON InnovatieCampagne (RIC) biedt inzicht in verblijfs- en dagrecreatie. De campagne werkt met belevingswerelden. Hierin wordt niet volstaan met demografische aspecten als leeftijd, gezinsfase of inkomen, maar wordt ook gekeken naar wensen, motieven en interesses met betrekking tot vrijetijdsbesteding.

Léon Jobse, manager innovatie & ontwikkeling bij ZKA, is verheugd met de certificering voor het gebruik van het RIC-model: “We hebben bij ZKA al veel cijfers over de toeristische sector in vrijwel alle regio’s in Nederland, daar zijn we marktleider in, maar door nog meer in te zoomen op het karakter van de vraag kunnen we een nog completer advies geven .” Het gaat immers niet om de cijfers zelf, maar wat je ermee doet en hoe je daarop een evenwichtige toekomststrategie op baseert. Het RIC-model is in dat traject een handig analyse tool. Jobse bevestigt: “Zowel in onze advisering bij individuele bedrijven met bijvoorbeeld onze zogenaamde Leisurespiegel als onze advisering aan overheden en projectontwikkelaars bij toeristische gebiedsontwikkeling wordt maatwerk gevraagd en een inzicht in de wensen en eisen van de doelgroep, daarvoor is het RIC-model zeer bruikbaar”.

Om te blijven aansluiten bij de trends in de vrijetijdseconomie en bij de vragen die de klanten daarbinnen hebben, blijft het adviesbureau innoveren en zoeken naar bruikbare tools. “De vrijetijdseconomie is grillig”, stelt Jobse, “daarom is inzicht in de motieven en smaakpatronen van de beoogde bezoeker essentieel”. Het afgelopen jaar ontwikkelde ZKA daar al diverse succesvolle producten voor, allemaal gebaseerd op maatwerk. Met het RIC-model wordt deze lijn voortgezet.

Ook op andere terreinen zou RIC , op zijn minst de wijze van doelgroepenbenadering, een handig hulpmiddel kunnen zijn. Jobse: “We zullen daarom samen met onze collega’s van Seinpost Adviesbureau ook kijken of het model – mogelijk met enige aanpassing –breder in te zetten in bijvoorbeeld detailhandel of wijkeconomie. Eigenlijk zijn we daar al mee begonnen: we konden niet wachten…”.

De adviseurs van ZKA worden begin volgend jaar verder getraind in het gebruik en interpretatie van het model. Vanaf 2013 zal ZKA het model samen met Seinpost gaan inzetten.

Meer informatie:
www.zka.nl
www.recron.nl/recroninnovatiecampagne

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *