Het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) haar nieuwe strategische marketingvisie gepresenteerd aan toeristische partners en gemeentes uit de regio. Tijdens de bijeenkomst werden ook cijfers gepresenteerd van de toeristische recreatieve monitor regio Arnhem Nijmegen 2011.
Sander Hoeken, directeur van InfoCaster hield een pleidooi om online marketing in te zetten om alle interactie met de bezoekers of gasten op een hoger niveau te brengen.
Gert-Jan Hospers, Hoogleraar city- en regiomarketing, lichtte het belang van city- en regiomarketing toe: “Dat het toerisme in de regio Arnhem en Nijmegen zo gegroeid is, is mede te danken aan goede marketing en promotie. Bezoekers komen immers niet zomaar, ze kunnen overal naar toe en moeten daarom verleid worden. De toeristisch-recreatieve partijen in de regio realiseren zich dat goed, of het nu gaat om de campagnemaker of de campingbaas. Ze kennen het geheim van de sportvisser: wil je dat de vis bijt, dan moet je met het juiste aas vissen. Als regio Arnhem-Nijmegen op deze weg verdergaat, dan lukt het vast om nog meer bezoekers – en daarmee een hoop geld – binnen te hengelen.”
Minou Schreuder, adviseur van ZKA Consultants, presenteerde cijfers uit de toeristische recreatieve monitor regio Arnhem Nijmegen 2011. Hieruit bleek dat ondanks de economische crisis en de verdringingsmarkt, het toerisme in de regio Arnhem Nijmegen groeit; meer overnachtingen, bestedingen en werkgelegenheid in 2011 ten opzichte van 2009. Minou Schreuder eindigde haar presentatie met een kaart van de regio met daarop het cijfer 10.” Deze 10 staat voor het feit dat de werkgelegenheid die voortvloeit uit de toeristisch-recreatieve bestedingen tussen 2009 en 2011 10x zo hard is gegroeid als de totale werkgelegenheid in de regio”, aldus Schreuder.
Jurriaan de Mol, directeur RBT KAN: “Focus voor de komende jaren wordt het promoten van de regio als shortbreakbestemming. Toeristisch aanbod van de regio Arnhem Nijmegen is aantrekkelijk voor short breaks, de groeimarkt nu en straks. Daarnaast staan senioren en tussenpersonen, zoals touroperators en cruisevaart, meer centraal. Ook zullen er steeds meer projecten Gelderland-breed worden opgepakt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de projecten Gelderse Streken en Spannende Geschiedenis.”
De communicatie zal van offline iets meer verschuiven naar online, maar de bezoeker blijft altijd behoefte houden aan de traditionele brochure.
Tenslotte zijn in het beleven van de regio verhalen erg belangrijk. Projecten als Liberation Route, Spannende Geschiedenis en Verdronken Dorpen sluiten hier goed bij aan.
Bron: Persbericht RBT KAN