Het grootste deel van de klanten van de vrijetijdsindustrie komt uit de directe omgeving. 56% van de bestedingen is afkomstig uit de eigen gemeente. Dat blijkt uit koopstromenonderzoek van de Rabobank. Daarom kunnen ondernemers in de recreatie hun marketingbudget het best dicht bij huis besteden.
In het rapport worden de cijfers bekend gemaakt voor de deelsectoren: Sport , Cultuur en overige recreatie, drankensector, restaurantsector, verblijfsrecreatie en de Vrijetijdssector als geheel. Onderstaand overzicht geeft het belang van de locale klant aan voor de verschillende deelsectoren:
80% van de bestedingen komt uit een straal van:
- Sportbeoefening: minder dan 10 kilometer
- Maaltijd en drankgebruik: minder dan 15 kilometer
- Cultuurconsumptie: minder dan 30 kilometer
- Verblijfsrecreatie: minder dan 75 kilometer
Het is de eerste keer dat de bank een koopstromenonderzoek doet in de vrijetijdsindustrie. Hierdoor is nu veel meer bekend over de herkomst van bezoekers en blijkt het hoogste effect van de marketingeuro te halen door in nabijgelegen markten te investeren.
Casestudie Waddeneilanden
Annemarie de Groot, Sectormanager Horeca & Recreatie van Rabobank: “Uit ons onderzoek blijkt dat ondernemers op de Waddeneilanden hun geld het beste kunnen zetten op Noord-Friesland, de Kop van Noord-Holland, Amsterdam en opvallend genoeg ook Gooi en Vechtstreek. Voor Brabanders blijken de eilanden een boot te ver.” Ter illustratie: een verdubbeling van de bestedingen van inwoners uit de hele provincie Noord-Brabant zal slechts leiden tot een groei van de uitgaven op de Waddeneilanden met 2%.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de betekenis van de lokale consument toeneemt naarmate de gemeente groter is. Dat is verklaarbaar door de grotere variëteit van het aanbod en de aantrekkingseffecten van de concentratie van voorzieningen.
Rabobank heeft alleen de bestedingen van Nederlandse consumenten onderzocht.
Meer informatie: Rabobank