Op donderdag 6 november ging Luminiscence Nederland in première in de Oude Kerk van Delft. Het Nederlandse publiek maakte kennis met een nieuwe experience door het combineren van drie elementen; storytelling in een historische omgeving, een live koor & orkest en projectietechniek. De eerste reacties op de voorstelling zijn lovend en er zijn inmiddels al ruim 60.000 kaarten verkocht.

Daarmee is Luminiscence niet alleen een nieuwe experience, maar speelt het ook een belangrijke rol in de promotie van de stad Delft. De show stond initieel gepland t/m 3 januari 2026. Maar door de grote belangstelling is de project nu al verlengd tot eind januari.
Het concept is ontstaan in Frankrijk – het land waar veel toeristen in het verleden ook al de ‘Son et Lumiere’ shows (klank- en lichtspel) bezochten bij oude kasten. Deze traditie heeft dankzij Luminiscence in een nieuwe doorvertaling gekregen, met inzet van vooral nieuwe projectie- en geluidstechniek. Per locatie wordt de Franse technologieploeg ondersteund door een lokale partij die de show aanpast aan de locatie en de exploitatie op zich neemt. In Nederland is dat TwentyTwo Producties.

Een nieuw concept voor Nederland
Het concept van Luminiscence heeft zich inmiddels al in diverse landen bewezen. Het meest innovatieve gedeelte is de show met projectietechniek. Dat is op zichzelf geen nieuwe techniek (meer). Er zijn inmiddels ook al diverse projectie-experiences in Nederland rondom beroemde schilders gelanceerd. De combinatie met een live orkest en koor – en de invulling met het historische verhaal in de Oude Kerk, zorgt ervoor dat dit voor het publiek wel weer een totaal nieuwe onderdompelende (immersive) beleving is.
De show-control is van hoge kwaliteit; het is een complexe uitdaging om in een kerk met zoveel hoeken, bogen en ornamenten een projectie te maken die daarop is aangepast. Ook de geluidstechniek, vaak een onderdeel dat voor lief wordt genomen, is hier een uitdaging. Een kerk heeft van nature een galm. Bij deze show is een live orkest gecombineerd met geluidseffecten uit boxen en een voice-over die goed verstaanbaar moet blijven. Dat is hier uitstekend gelukt.
Impuls voor hotels en horeca
De voorstelling in de Oude Kerk duurt één uur en op de locatie zelf wordt niet gecaterd. Dat biedt juist weer kansen voor de horeca in de omgeving, die nu al de reserveringen zien toenemen.
Carolien Nederlof, één van de projecttrekkers, ziet dat diverse partijen in Delft de aansluiting zoeken: “Toen net voor de zomervakantie de kogel door de kerk was heb ik meteen contact opgenomen met hotels. Daar werd heel enthousiast op gereageerd en heeft een mooie samenwerking opgeleverd met het Museum Hotel Group. Ook het Vermeer Centrum heeft zich gemeld en daar verkopen we ook kaartjes voor.”
Op de avond van de première ontmoeten we o.a. Michiel van der Schaaf, van Delft Marketing, die zeer enthousiast is over de kansen die Luminiscence biedt. “Dit is een mix van cultuur en techniek. Delft, met zijn gerenommeerde universiteit, staat bekend om zijn techniek – maar Delft heeft ook een rijke historie in cultuur; denk bijvoorbeeld aan de schilder Vermeer. Deze combinatie past echt bij Delft en geeft het goede voorbeeld.”
Kerk denkt mee in de businesscase
Ook voor de locatie ‘De Oude Kerk’ was dit een bijzonder project – en een kans om wat extra inkomsten te genereren. Oude monumenten hebben nu eenmaal een hoog kostenplaatje voor de instandhouding. Carolien legt uit dat juist de ondernemende instelling van De Oude Kerk heeft gezorgd voor deze locatiekeuze; “De kerk was heel enthousiast en bereidwillig om dit evenement mogelijk te maken. Een van de succesfactoren is dat ze wilden participeren in de mate van succes. Dat verkleint voor ons het risico en hielp ons in de businesscase.” Bij een groter succes, zal de kerk in dit geval ook méér profiteren.
Meer informatie: www.luminiscence.com/delft/
Deze voorstelling riep bij mij herinneringen op van een innovatief project dat zo’n 25 jaar geleden in Delft werd gelanceerd; Sprekende Gevels. Ook daarin speelde het monument een rol als verteller van verhalen. Destijds liep je daarvoor rond met een headset die werd geactiveerd als je in de buurt van de kerk kwam (Oude Kerk werd destijds vertolkt door Lex Goudsmit). Het mooie van goede ‘verhalenvertellers’ is dat hun verhaal beklijft. Het verhaal bij Luminiscence was voor mij dan ook zeer herkenbaar.
Walter Jonker – Pretwerk.nl