Provincies actualiseren doelgroepen Leisure Leefstijlen

Acht samenwerkende provincies hebben de zogenoemde Leisure Leefstijlen geactualiseerd. Overheden, organisaties en ondernemers hebben daarmee beter inzicht in de vrijetijdswensen- en behoeften van Nederlanders. Door een investering van de provincies is alle informatie voor het eerst vrij toegankelijk op de website www.leefstijlvinder.nl.

Consumenten bepalen hun keuze voor een vakantie of uitje niet alleen op demografische aspecten (leeftijd, woonplaats, inkomen), maar vooral op basis van wensen, motieven en interesses. De Leefstijlvinder geeft inzicht in de omvang van groepen en hun vrijetijdsvoorkeuren. Met die kennis en informatie kunnen stakeholders in de toeristische en culturele sector hun marketing en communicatie afstemmen op de verschillende doelgroepen.

Belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen decennium maakten een actualisatie van de leefstijlen nodig. Tien jaar geleden, toen de Leisure Leefstijlen in opdracht van RECRON werden ontwikkeld, maakten 50-plussers bijvoorbeeld nog nauwelijks gebruik van sociale media. Een medium als Hyves was destijds groot, terwijl belangrijke actiesites als Vakantieveiling.nl of Groupon nog niet eens bestonden. Tegenwoordig boekt een belangrijk deel van de consumenten vakanties of uitjes via dit soort sites.

Daarom gaven de betrokken provincies SAMR Marktvinders de opdracht voor het opnieuw beschrijven van de leefstijlen. Het bureau deelt de Nederlandse vakantieganger en recreant op in zeven doelgroepen en beschrijft uitvoerig wat hun wensen en behoeftes zijn.

Gratis beschikbaar op Leefstijlvinder.nl
Voor het eerst zijn de leefstijlen digitaal beschikbaar. Belanghebbenden vinden alle informatie op de website www.leefstijlvinder.nl. Deze gratis toegankelijke website biedt ondernemers en overheden veel functionele handvatten. Op eenvoudige wijze kunnen ze bijvoorbeeld zelf een postcodeanalyse uitvoeren. Hiermee kan een specifiek bezoekersbestand worden voorzien van een leefstijlprofiel, waarmee een ondernemer inzicht krijgt in de interesses en wensen van hun (potentiële) bezoekers. Een gemeenteatlas biedt inzicht in de omvang van de leefstijlgroepen en het lokale vrijetijdsgedrag.

SAMR Marktvinders heeft de leefstijlen beschreven in opdracht van de provincies
Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De provincies werken samen met adviesbureaus en marketingorganisaties die de leefstijlen uitdragen en vertalen naar praktische tools. Gecertificeerde partners zijn te vinden op de website.

Meer informatie: www.leefstijlvinder.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *