Proef met zelfrijdende shuttles in toeristische hotspot Terhills (Be)

Bezoekers en verblijfsgasten op de toeristische hotspot Terhills kunnen vanaf november gebruik maken van zelfrijdende shuttles binnen de uitgestrekte site. Terhills pakt niet uit met een kortstondig demonstratieproject: de zelfrijdende shuttles gaan 7 dagen op 7 rijden, en dit al minstens voor een periode van één jaar.

Bij succes wordt de periode verlengd tot 10 jaar. De shuttles rijden na een proefperiode volledig autonoom zonder veiligheidssteward aan boord. Het mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro voor een periode van 10 jaar, waarvan 789.799 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Vlaamse ministers Lydia Peeters en Jo Brouns investeren samen 836.811 euro in het project. De rest wordt geïnvesteerd door de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. Flanders Make en De Lijn zijn strategische en wetenschappelijke partners in het project.

De toeristische belevingssite Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen met al haar trekpleisters zoals Terhills Resort, Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Elaisa Wellness en de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park, is goed voor ca. 1 miljoen bezoekers en verblijfsgasten per jaar. Dat is nog exclusief de 2,5 miljoen bezoekers van het nabijgelegen Maasmechelen Village.

Om het toeristen en gasten zo comfortabel mogelijk te maken om de uitgestrekte site te bezoeken, heeft Terhills een breed aanbod aan duurzame vervoermiddelen uitgewerkt. Het vervoersaanbod bestond reeds uit elektrische bootjes, e-steps, e-bikes, elektrische golfwagentjes en de benenwagen voor de sportievelingen. LRM, de investeringsmaatschappij achter het Terhills-project, zorgt met de ter beschikkingstelling van zelfrijdende shuttles voor de kers op de vervoerstaart. De shuttles rijden over een traject van 2,5 km lang dat de trekpleisters verbindt van het Terhills Hotel, tot aan het Terhills Resort en de toekomstige wandel- en fietsbrug over de grote plas.

Frans-Belgische samenwerking

De leverancier van de shuttles is het Franse bedrijf EasyMile, gevestigd in Toulouse, dat wereldwijd actief is. Het bedrijf kwam als beste uit een Europese aanbestedingsprocedure. EasyMile heft wereldwijd al 400 proefprojecten met zelfrijdende shuttles uitgerold. Zij zijn één van de weinige technologieleveranciers die level 4 inzake autonoom rijden hebben bereikt. Level 4 betekent dat de shuttle kan rijden zonder menselijke steward aan boord. Ze hebben wereldwijd reeds 10 volledig zelfrijdende vervoerssystemen uitgerold.

Voor het Terhills-project werkt EasyMile operationeel samen met Ush, de eerste autonome mobiliteitsprovider van België. Ush is een bedrijf van Lab Box, de start-up studio ondersteund door D’Ieteren Automotive. Tijdens het project zal Ush alle diensten leveren die nodig zijn om de voertuigen van EasyMile te integreren in een werkend transportsysteem. Dit omvat bijvoorbeeld de levering van een slimme tool voor vlootbeheer en boekingen, die een flexibele en efficiënte dienstverlening mogelijk maakt. Sinds de oprichting in 2019 maakt Ush deel uit van alle autonome pendelprojecten op de openbare weg in België.

De voertuigen van EasyMile bieden plaats aan 12 passagiers en zijn ook rolstoltoegankelijk. Ze kunnen 13u rijden zonder bij te laden. In het eerste jaar leveren de 2 shuttles van het pilootproject een volwaardige dienstverlening. Ze rijden 8 uur per dag en de wachttijd voor passagiers bij de verschillende haltes bedraagt maximum 10 minuten. Bij definitieve afroep wordt het vervoerssysteem wellicht uitgebreid naar 5 shuttles, waarbij iedere halte tijdens de drukste uren van de dag om de 4 minuten bediend wordt. De zelfrijdende shuttles komen in de plaats van de huidige elektrische bus op de site.

Terhills is een privaat terrein

De heer Tom Vanham, Algemeen Directeur LRM: “De Terhills-site is één van de strategische ontwikkelingsprojecten van LRM. Wat enkele decennia geleden nog een desolate mijnsite was, is nu één van de mooiste belevingssites in Vlaanderen geworden, goed voor 1 miljoen bezoekers per jaar. De Terhills-site is vergelijkbaar met een kleine stad, met erg diverse mobiliteitsuitdagingen en vervoersstromen. Het shuttlesysteem is voor ons dus niet zomaar een kortstondig demonstratieproject, maar een essentieel onderdeel van een complexe mobiliteitspuzzel. We kiezen als investeringsmaatschappij met een stewardless elektrische shuttle bovendien resoluut voor een innovatief en duurzaam vervoerssysteem. Op het kruispunt van mobiliteit, innovatie en economie liggen er volgens ons nog heel wat onontgonnen kansen voor bedrijven die technologieën, sensoren, apparatuur of software voor zelfrijdende voertuigen willen ontwikkelen. Terhills is privaat terrein, wat onze site bijzonder geschikt maakt als living lab waar innovatieve vervoerssystemen kunnen ontwikkeld en getest worden. De ervaring die we hier opdoen, kan mogelijk ook voor andere locaties in Limburg oplossingen bieden.”

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *