Parijs mooier dan Amsterdam?

Met een bovengemiddelde groei in het aantal kamers en inkomsten per beschikbare kamer is Amsterdam, na Parijs, de beste Europese stad voor toeristen. Dit blijkt uit de European City Tourism studie van Roland Berger Strategy Consultants naar toerisme in 24 Europese hoofdsteden. Hoofdsteden, waaronder Amsterdam, die concrete toerisme concepten hebben ontwikkeld en geïmplementeerd presteren opvallend goed volgens het strategisch adviesbureau.

Het gemiddelde bruto binnenlands product in de onderzochte landen viel ten tijden van de crisis in 2009 terug met 4,3%, terwijl het toerisme in hoofdsteden terugviel met slechts 3,5%. In 2010 groeide het totale aantal overnachtingen in Europese hoofdsteden met 2,4%. Deze groei was in Amsterdam bovengemiddeld met 3,5% naar een totaal van 9,7 miljoen overnachtingen. Hiermee staat onze hoofdstad op de achtste plek wanneer het gaat om het totale aantal overnachtingen in 2010. Londen en Parijs staan aan de top: respectievelijk 48,7 en 35,8 miljoen. Deze steden worden gevolgd door Berlijn (20,8 miljoen), Rome (20,4 miljoen), Madrid (15,2 miljoen) en Praag (12,1 miljoen).

Overnachtingen per inwoner: Amsterdam no.1
Kijkend naar het aantal overnachtingen per inwoner staat Amsterdam met een aantal van 13 met stip op nummer één, gevolgd door Lissabon met 12,6 overnachtingen per inwoner. “De hotelwereld speelt hier goed op in; tussen 2005 en 2010 nam het aantal bedden in Amsterdam toe met 4,5%,” aldus René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. “Niet voor niets kiezen het Waldorf Astoria en het Mint er voor vestigingen te openen in Amsterdam.” De inkomsten per beschikbare kamer is in Amsterdam met Euro 127 hoger dan in de meeste landen. Parijs en Londen regeren de lijst met respectievelijk Euro 171 en Euro 149. “Met een bovengemiddelde groei in het aantal beschikbare kamers en een bovengemiddelde inkomsten per beschikbare kamer presteert Amsterdam bijzonder goed.”

Trekpleisters, gastvrijheid en congressen
Van de toeristen die in Amsterdam overnachten, komt 81% uit het buitenland. 58% is afkomstig uit Europa en 23% van buiten Europa. Met 39% van alle toeristen is Londen de meest bezochte stad door bezoekers van buiten Europa. Naast interessante bezienswaardigheden en gastvrijheid, spelen congressen een belangrijke rol in het aantal toeristische bezoeken. In 2010 hield Wenen de meeste congressen (160). Amsterdam organiseerde er dat jaar 98. Roland Berger laat een directe link zien tussen het aantal directe vluchten naar een stad en het aantal conferenties die er worden ondergebracht. Na Londen en Parijs is Amsterdam met 205 directe connecties op Schiphol het beste bereikbaar voor toeristen via de lucht.

Strategisch toerisme plan
Steden zoals Amsterdam, Wenen, Berlijn en Londen hebben nagedacht over het aantrekken van toeristen en hebben een duidelijke strategie en positie aangenomen. Deze benadering heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen; vergeleken met andere steden is sinds 2005 het aantal toeristen en het aantal overnachtingen in deze steden bijna twee keer zo veel gestegen. In Amsterdam is de organisatie IAmsterdam verantwoordelijk voor de bevordering van het toerisme. Seyger: “Voor Amsterdam is het natuurlijk van belang toeristen op de hoogte te houden van de activiteiten van grote trekpleisters, zoals de heropening van het Rijksmuseum in 2013. Voor herhaaldelijk bezoek is het daarnaast cruciaal toeristen naar andere gedeeltes van de stad te trekken zoals het Westergasterrein en het Amsterdamse Bos. Met de aanleg van een groter metronetwerk, breidt Amsterdam ook haar infrastructuur uit, wat een belangrijk onderdeel is van de strategie om toerisme te bevorderen.” Verrassend genoeg hebben slechts zeven van de onderzochte steden een dergelijke toerisme strategie. De grootste obstakels voor steden om een toerisme strategie te ontwikkelen zijn volgens het strategisch adviesbureau de ongecoördineerde betrokkenheid van een groot aantal belanghebbenden, te weinig verantwoordelijkheidsgevoel bij relevante partijen en overmatige politieke invloed.

Over het onderzoek
European City Tourism vergelijkt de cijfers voor toerisme in 24 Europese hoofdsteden, kijkend naar huidige status, groei en succes. De conclusies zijn gebaseerd op verschillende databases en interviews met experts. Roland Berger heeft zeven criteria gebruikt om toerisme in hoofdsteden te evalueren: groei in aantal overnachtingen, totale aantal overnachtingen, groei in het aantal bedden, inkomsten per beschikbare kamer, internationaliteit, toegankelijkheid en congressen. De groei in het aantal overnachtingen is als belangrijkste criterium meegenomen, aangezien stijging van dit aantal het belangrijkste doel is voor veel steden.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.500 medewerkers in 45 kantoren, verspreid over 33 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *